vad ska jag göra?
24.12.2015
Min pojkvän gjorde slut med mig först en gång men då hade han problem med si familj så har mådde så dåligt och sen berättade han allt för mig och förklarade och så blev vi ilag igen men sen efter några månader så var han full och någon hade drogat ner honom utan att han visste om något och så gjorde han slut med mig och sen dagen efter så fick han reda på vad han hade gjort och började gråta men jag hade berättat allt till min syster så nu hatar ho typ honom och min familj vill inte att jag ska vara med honom men de vet bara om att ha gjorde slut med mig och jag vill vara med honom men ja vill att min familj ska acceptera det så vad ska jag göra? anonym

Ungdomsinformatören Jenny svarar
29.12.2015
Hej anonym!
Du säger att din pojkvän har problem med sin familj och verkar som om han nu därför gör saker som får honom i "obalans". Det är inte bra att dricka då man har ett problem för det kan göra saker värre och leda till nya problem. Nu vet jag inte alls vad det här problemet är, men oavsett det så toro jag att din pojkvän borde prata med hans föräldrar för att reda ut det problemet som familjen har, så att han inte behöver lida av det kontinuerligt. Det är alltid bra att prata om man har något på hjärtat -det brukar lätta och då andra får veta hur man känner, är det lättare att reda ut det, vad än det är. Om din pojkvän har en dålig relation med båda föräldrarna finns det andra som han kan vända sig till. Det kan vara till exempel Mannerheims barnskyddsförbund (telefonjour). Telefonjour för barn och unga tfn 116 111 är öppen varje dag året runt och är gratis att ringa till. Pojkar har kanske svårare att prata om sina känslor än vad flickor har, så om du kan på någotvis hjälpa med det, så kan det vara bra.
Det är inte rätt att du blir dåligt behandlad på grund av allt som händer kring honom. Han behöver kanske din stöd just nu för att kunna reda ut sakerna hemma, men det betyder inte att han får behandla dig enligt hans  egen humör -han måste respektera dig hela tiden och du ska inte nöja dig med mindre än det.
Tror du att du också skulle kunna berätta till dina föräldrar om allt lite mera -kanske de skulle förstå dig och er bättre då. De är förstås oroliga för dej och vill bara skydda dig för allt ont, så kom ihåg det, -om ni har något hemligt och hans beteende ser bara utan orsak dåligt ut utåt så är det säkert svårt för dina föräldar att lita på honom och stötta er relation. Prata tillsammans så att ni kan förstå varandras synpunkter bättre -kanske ni hittar en lösning som nöjer er alla.
Lycka till vännen!
Hälsar, ungdomsinformatören Jenny