Vad ska jag göra
14.10.2022
Hej, jag är i ett förhållande, vi har varit tillsammans 2 år men det senaste året har inte varit speciellt bra. Vi trivs tillsammans men mera som kompisar (från min sida). Vi har inte haft sex på ett år då jag inte känner mig attraherad. Jag velar ändå att göra slut då vi är så bra kompisar. Jag träffade en kille på krogen för drygt en månad sedan. Det är en gammal barndomsvän. Vi pratade och jag kände direkt en attraktion. Sedan dess har jag inte kunnat sluta tänka på killen och har drömt om honom 3 gånger. Jag vet inte hur jag ska göra då allt är så jobbigt. Jag och min pojkvän är sambos sen ett år tillbaka. Känns inte lika lätt att göra slut då man ska dela alla saker och vi har husdjur tillsammans. Det är så svårt.. Förvirrad
Stinke

Ungdomsinformatör Stinke svarar
19.10.2022
Hej, och tack för din fråga!
Du skriver i din fråga om att ditt förhållande känns som att det går lite på tomgång, och att du har upptäckt att du har känslor för en barndomsvän, d.v.s. en annan man. Det låter som att du inte riktigt vet hur du skall gå vidare. Jag förstår att du känner dig väldigt kluven just nu. Tyvärr är det ju så då det kommer till känslor att det inte är någon annan än du själv som kan fatta beslut i den saken, men jag kan kanske hjälpa dig genom att försöka be dig se på saken från olika vinklar.
Du skriver att ni har varit tillsammans i två år med din sambo, men att ni inte har haft sex under det senaste året eftersom du inte känner någon attraktion. Jag får uppfattningen att detta problem finns mera hos dig än hos din partner? Upplever du att din partner är intresserad av att ha sex med dig? Har du upplevt att du skulle vara attraherad av någon annan under det senaste året (förutom nu, din barndomsvän), eller har du varit helt ointresserad? Hur har du i största allmänhet mått under det senaste året?
Upplevde du attraktion till din partner i början av ert förhållande? Det är vanligt att den sexuella lusten är stark i början av ett förhållande för att sedan minska då man har varit tillsammans ett tag. Detta beror delvis på hormoner som är väldigt aktiva då vi är nyförälskade. Hur länge det tar innan förälskelsen avtar och övergår i en mer stabil kärlek är individuellt.
Attraktion är hur som helst inte enbart fysiskt utan även psykiskt. Man kan uppleva att man är attraherad av den andras personlighet och egenskaper. Det är givetvis viktigt med vänskap i ett förhållande, och till det hör respekt för den andra personen och att man kan vara avslappnade och naturliga med varandra. Till vänskapen hör också det att man accepterar varandra som man är och kan känna sig trygg. Och i ert förhållande är det kanske det som håller dig kvar, för på basen av det du skriver låter det som att vänskapen skulle vara det mest centrala just nu.
Fundera över vilka saker du upplever att har ändrat sedan ert förhållande var ”bra”. Kan du sätta fingret på vad det är som har gjort att din attraktion till honom har försvunnit? Det är svårt att helt förklara vad fysisk attraktion beror på. Ibland kan man känna fysisk attraktion till en person som man inte ens känner. I attraktion spelar biologi en stor roll. Det handlar mycket om helt undermedvetna processer, t.ex. dofter som den andra personen utsöndrar. En del av attraktionen kan också förklaras genom psykologi, t.ex. de modeller vi har lärt oss som barn om hur relationer skall fungera. Det är därför ofta man söker sig till relationer som bekräftar det man upplevt som barn/tonåring.
Det kan vara jättesvårt att bryta upp från ett förhållande även om man känner att känslorna för den andra har svalnat. I ditt fall har du ju trots allt varma känslor för din partner, och ni har både minnen och husdjur som gör beslutet svårare. Jag hoppas därför att du tar tid på dig att fundera igenom ditt beslut. Kanske diskutera detta med en vän?
Vad är det du önskar dig av ditt liv? Har du och din nuvarande partner samma mål och behov? Oftast tänker man kanske inte helt lika om allting, men det är ändå viktigt att de huvudsakliga värderingar man har är de samma. Fråga dig själv om den partner och det förhållande du har just nu är ett sådant som du själv är villig och beredd att jobba på för att förhållandet skall bli som det borde vara. Kan du vara nöjd i ett förhållande där det inte finns sex? Tror du att det kommer att förändras med tiden och komma tillbaka? Hur tror du att din partner upplever det?
Kan det bero på att ni har levt för ”vardagligt” att er/din lust har försvunnit? Det vill säga att ni har varit för mycket tillsammans och blivit ”för” bekväma? Kunde det pigga upp er och ert förhållande om ni gjorde mer saker på varsitt håll? Vad var det i början som gjorde att du blev attraherad av din partner och skulle det kunna komma tillbaka om han blev ”mer sig själv” igen?
Ibland kan man förälska sig i någon för att den personen har ett visst intresse eller en viss egenskap, men då man bygger upp sitt förhållande så kanske det intresset läggs åt sidan och istället fylls vardagen av helt andra saker. Så kanske det skulle hjälpa om ni fick mer tid för er själva och för att återta era egna intressen?
Kunde det hjälpa om ni försökte satsa på ert förhållande? T.ex. att gå ut och äta eller göra någonting utöver det vanliga? Eller tror du att det är helt andra saker som har gjort att ditt sexuella intresse har avtagit, saker som du kanske borde försöka reda upp först?
Och hur är det med den andra mannen (din barndomsvän). Du skrev att du kände attraktion till honom och att du efter det har drömt om honom.  Kan det vara så att du drömmer om honom för att han i din dröm innebär utvägen ur en situation som för dig inte känns bra? Jag föreslår att du försöker vara helt ärlig mot dig själv. Det att du funderar över dina känslor är aldrig fel, och i dessa saker är det bättre att ta tid på sig och tänka igenom saker ordentligt än att göra någonting förhastat.
Du skall komma ihåg att även om förhållanden är viktiga – så betyder det inte att de alltid måste vara livet ut. De flesta av oss har flera förhållanden under livets gång då vi ”övar” oss på att vara tillsammans med någon. Då man sedan gör slut är det viktigt att det görs så respektfullt som möjligt – att vara otrogen eller att rusa rakt in i ett nytt förhållande är oftast ingen god idé. Det kan hända att det skulle vara en bra sak om du tillsammans med din partner kunde diskutera öppet om hur du känner, för det kan föra er närmare varandra. Det kan ju också hända att han känner precis likadant som du. Om ni vill jobba på ert förhållande så finns det möjlighet att gå i parterapi, eller om det är den sexuella biten som besvärar så kan ni tillsammans eller enskilt gå till en sexualrådgivare. I din kommun erbjuder församlingen par- och familjeterapi, och till en sexualrådgivare kan du boka tid via din hälsocentral. Ibland kan det finnas andra lösningar för att få ett förhållande att fungera, t.ex. ett öppet förhållande. Men dessa kräver mycket jobb och man måste vara helt av samma åsikt för att de skall fungera.
Tänk på saken från många olika håll och ta tid på dig, så länge det inte finns hot om våld eller liknande så har du ingen brådska. Kom ihåg att vi alla har rätt att eftersträva lycka i vårt liv. Ibland kan det vara en kärleksfull gest att släppa den andra fri om man vet att man inte kan erbjuda hen det bästa. Så beroende på hur din sambo  upplever ert förhållande så kanske han skulle ha rätt till et förhållande där han får ha sex och får känna sig attraktiv?
Det gör oftast ont då ett förhållande tar slut – även om det skulle vara rätt beslut. OM det blir slut mellan er så hoppas jag att du ser på det som en möjlighet för dig att lära dig nya saker om dig själv. Vad söker DU i ett förhållande? Vad vill DU ha?
Om ni bestämmer er för att fortsätta tillsammans så hoppas jag att denna kris kan fungera som en väckarklocka, så att ni kan försöka hitta tillbaka till varandra och bygga upp en ännu starkare relation.
Kärleken är inte alltid lätt. Jag hoppas att du vågar lyssna på ditt eget hjärta och att du har mod att följa det.
Kram,
Stinke