Vad ska jag göra!!
02.01.2025
He finns en i min klass som jag tycker om. Och jag känner int hon alls. Så jag undrar vad jag kan göra för att prat liti med hon. Och göra så hon fattar lite att jag tycker om henne. Traktor
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
09.01.2025
Hej!
Tack för din fråga! Det är inte alltid så lätt att veta hur man ska få kontakt med en person man fattat tycke för, speciellt om man inte känner varandra så bra. Men det finns absolut saker du kan göra för att visa ditt intresse.
Lyckligtvis går ni i samma klass och har därför möjlighet att ses varje dag. Det gör redan saken lite lättare. Du kan börja med att säga hej till henne när ni ses varje morgon. Om det känns jobbigt kan du istället börja med att bara se henne i ögonen och le. När du känner dig mer bekväm kan du börja hälsa.
Om ni får välja platser på lektionen kan du försöka sätta dig någonstans nära henne. När ni har rast kan du också försöka finnas någonstans i hennes närhet eftersom det är lättare för henne att lägga märke till dig då. Du kan även visa med ditt kroppsspråk att du är intresserad. Se henne i ögonen och le, när du är i hennes närhet kan du försöka vara aningen vänd mot henne, titta på henne när hon pratar och skratta när hon säger något du tycker låter roligt.
Du kan även ta hjälp av dina vänner. Kanske ni tillsammans kan försöka närma er henne och hennes kompisar. Man är oftast modigare i grupp. Ni kan tillsammans börja prata med dem, då är det lättare för dig att fokusera din uppmärksamhet på den här tjejen och kanske fråga efter hennes snapchat (eller någon annan social media som du använder, om du använder någon alls).
Det skulle säkert vara bra om ni hittade ett sätt att ha kontakt utanför skolan. Finns det något ställe där unga från trakten brukar hänga? T.ex. någon ungdomsgård. Man kan alltid förslå att ses där efter skolan. Där kan ni umgås mer avslappnat och kanske även få vara lite ifred med varandra.
Ett ganska enkelt och oskyldigt sätt att ta kontakt på är genom att t.ex. stå/sitta bredvid henne under en rast, om du har någon social media t.ex. tiktok eller instagram och det kommer upp någon rolig meme eller video kan du visa den till henne. Att skratta tillsammans är ett jättebra sätt att börja lära känna varandra på. Man kan även skicka roliga saker till varandra via sociala medier. Då visar man på sätt och vis att man förstår varandra och tänker på varandra.
Ett annat enkelt sätt att få kontakt är genom att fråga tips av personen kring olika saker. Du kan även fråga helt allmänt till många människor samtidigt ifall det känns för obekvämt att bara fråga henne men då kan du försöka se på henne så att hon förstår att du vill höra just hennes åsikt. Du kan t.ex. säga att du behöver tips på någon bra serie/film/spel/influencer osv. Om hon ger dig något förslag kan du kolla upp det och sedan tacka henne för hennes tips och berätta vad du tyckte det. Då har ni redan hittat något gemensamt och något ni kan prata om. Det är också ett jättefint sätt att visa henne att du bryr dig om hennes åsikt och att du gillar det som hon gillar.
Vartefter du blir mer bekväm i hennes sällskap och mer bekväm med att prata med henne kan du också börja ställa mer personliga frågor. Antingen via telefonen eller sen ansikte mot ansikte. Fråga hur hennes dag har varit och vad hon gör just nu. Kom ihåg att inte bara svara "okej" på det hon berättar för dig utan ställ gärna följdfrågor för att visa att du är intresserad av att lära dig mer om henne men också för att hålla igång diskussionen. Om hon t.ex. svarar att hon är ute och går med sin hund kan du be att hon skickar en bild på hunden, frågar vilken ras den är eller vad den heter.
Du kan även fråga henne vad hon t.ex. har för intressen, hobbyer, musiksmak, filmsmak, vad hon gillar att göra om dagarna och vad som får henne på bra humör osv. Kom ihåg att bekräfta det hon berättar för dig och visa att du uppskattar att få lära känna henne bättre. Kom ihåg att också berätta om dig själv och vara ärlig med dina tankar och känslor. Du kan fundera för dig själv hur du skulle vilja bli behandlad av en person du tycker om. Vad skulle personen kunna säga till dig för att få dig att känna dig sedd, hörd, omtyckt och varm inombords. Kan du försöka ge den här tjejen samma behandling?
Det allra viktigaste är att du inte försöker vara någon annan än den du är. Oavsett hur det går med den här tjejen kan du alltid vara stolt över att du vågade ta en chans. Kom ihåg att du duger precis som du är och att du förtjänar någon som gillar dig för den du är på insidan.
Hoppas det här var till någon hjälp. Lycka till!
Kram <3
Rosanna