Vad ska jag göra för at hans föräldrar ska tycka bättre om mig?
15.01.2014
Hej! Jag har ett litet problem när det gäller mitt förhållande. Jag och min pojkvän har bråkat väldigt ofta och nu när det började bli bra igen och vi slutat tjafsa om småsaker så säger han att han vill ta en paus på grund av att hans familj pressar honom och att de säger att jag bara utnyttjar honom, att jag liksom tar honom ifrån dem och massor. Men saken är den att jag inte gör det, vi har nästa aldrig tid till att umgås med varandra, eftersom att jag bor i xx och han i yy (24,7 km ifrån varandra). Vi hade paus i 1 dag och jag vart redan då förstörd, för det kändes inte som ett äkta förhållande. Jag vill inte att det ska ta slut, jag vill verkligen inte det, men jag är rädd att det snart är slut i alla fall, och att det är han som gör det. Jag har ingen aning om vad jag ska göra. Snälla hjälp mig! Bortchiie

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
20.01.2014
Hej!
Hur är det nu? Har något förändrats sedan du skrev till oss? Ibland sker ju saker väldigt snabbt och till och med känslor kan förändras snabbt. Vi svarar utgående från det du skrev, så är det här inte längre aktuellt, så skriv in vad som hänt som en kommentar, så svarar vi mera.
Vissa förhållanden är mera stormiga än andra och kräver mera jobb. Alla förhållanden är inte alls en dans på rosor eller ljuvt rosaskimrande som i kärleksfilmerna. Å andra sidan skulle även kärleksfilmerna bli tråkiga ifall det inte fanns några som helst problem, hinder eller komplikationer. Inte ens rosen skulle vara densamma utan sina taggar. Problemet är bara att veta när för mycket är för mycket. När ger ett förhållande mera bekymmer, sorg, ilska och bevsikelse än det ger kärlek och lycka. GÅR problemen att lösa, eller stångar man bara sig själv blodig om man fortsätter envisas? När borde man ge upp och när borde man kämpa?
Som sagt, det kan kännas helt annorlunda för dig idag. Just när du skrev kändes det inte bra, men vi hoppas att ni åtminstone kunde tala om det. Fast ibland behövs faktiskt små pauser för att man ska hinna tänka och känna efter vad det egentligen är man känner och vad det egentligen är man vill. Ibland måste man till och med få tid på sig för att kunna inse varför något är som det är eller varför man känner på ett visst sätt. Sällan är det så svartvitt som vi skulle önska, oftast blandar sig en massa andra känslor med i bilden. Tex kunde det ju tänkas att en delorsak till att du inte ville att hans föräldrar skulle påverka honom för mycket var att du helt enkelt är lite envis och inte ville låta någon annan "vinna"? Speciellt de gånger när man innerst inne gissar att det nog kan finnas ett korn av sanning av vad andra påstår, så kan man reagera med att bli arg, trotsig, försvara sig eller anklaga andra. Nu menar vi ju inte att hans föräldrar skulle ha rätt, hur skulle vi kunna veta det? Vi menar alltså bara att det här med kärlek kan färgas av så mycket annat och att det inte är så lätt att se hela bilden klart.
Ibland kan det alltså vara riktigt nyttigt att ta en Time Out och fundera igenom hur man riktigt vill ha det och hur man ska få det dit man vill. Tyvärr hamnar man ibland inte att ta bara hans känslor och viljor med i beräkningen (obviously ;)) utan även andra faktorer, som nu tex hans föräldrars åsikter, avståndet mellan er, fritidsintressen osv.Du frågar vad du kan göra för att hans föräldrar ska börja tycka bättre om dig? Hm, försök att åtminstone inte ställa till mera bråk än nödvändigt. Och hur är det, känner de dig alls? Har du varit och hälsat på? Satt dig vid köksbordet med dem och låtit dem lära känna dig? Det är så mycket lättare att tycka illa om eller dra förhastade slutsatser om någon man inte ens pratat med. Då är det lätt att bara tänka på sin egen sons bästa utgående från sitt eget perspektiv. Så försök att göra dem mera vänligt inställda till dig genom att bli bekant med dem. Och vet du, svärföräldrar är ett speciellt släkte, så det kan till och med löna sig att smöra lite för dem, klä dig nätt, vara artig och visa att du inte har något att dölja.
En paus betyder dock inte att man inte ska tala med varandra under pausen - tvärtom är det nu man ska försöka vara ärlig och försöka diskutera utan att hetsa upp sig, bli arg, sårad eller slänga fast dörren med ett brak. Ge även honom en chans att vara ärlig. Tex är det helt säkert att han inte bara använder föräldrarnas påstådda åsikter som en ursäkt att få göra slut? Som ett försök att vara snäll - fastän i så fall verkar det ju inte gå som han hade tänkt, nä. Försök att faktiskt ärligt tala om vad ni känner och varför, så har ni en desto större chans att reda upp saker och ting - eller åtminstone få ett redigt slut på förhållandet utan alltför mycket bitterhet och besvikelse.
Vi håller tummarna!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna