Vad skall jag göra, känner mig som ett offer
31.08.2022
Hej!
Jag är 16 år och personen detta angår är 20. Vi var på g i början av sommaren. Han var dock manipulativ och fick mig att göra saker jag inte egentligen inte ville göra fast jag tillät honom göra dessa saker, jag gav honom alltså mitt samtycke utan att använda min hjärna alls. Detta drogs ut över en och en halv månad och jag har mått jätte dåligt över hela grejen. Vad borde jag göra? G

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.09.2022
Hej,
Jag är ledsen att du mår dåligt över det som hänt. Ibland blir det så då man själv är intresserad eller förälskad i någon att man inte ser helt klart på situationen och för att vara personen till lags går man med på att göra saker som man normalt inte skulle göra. Det är ganska förståeligt att det kan kännas bittert nu efteråt om du känner dig utnyttjad eller vilseledd.
Eftersom jag inte vet exakt hurudana saker det gäller så är det svårt för mig att ge dig något annat konkret råd än att det skulle vara bra om du hade någon att tala med, kanske en kurator på skolan eller någon annan som du känner förtroende för? Om du känner att du inte vill eller vågar tala med någon face to face kan du också vända dig till ärligt talat där du kan chatta anonymt med en pålitlig vuxen.
Jag är glad att du skrev hit, för det betyder hur som helst att du själv förstår att personen inte hade rätt att behandla dig så, och att du förtjänar så mycket bättre. Jag hoppas att du hittar någon som kan hjälpa dig att bearbeta det som hände så att du sedan kan gå vidare.
Kram,
Tessi