våga fråga tjej om petting och sex
21.01.2014
Hej Decibel!
Jag har nu under en lite längre tid funderat på att ha sex med min flickvän. jag funderarnu : Hur ska man våga tala med sin flickvän om sex och petting? Vågar inte riktit och vet inte hur jag ska göra... och så funderar ja på , borde jag fara och köpa kondomer till nån stad ist för en by var alla känner alla, tycker det skulle bli lite pinsamt då...
Snälla hjälp mig! 13 årig orolig pojke

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
24.01.2014
Hej!
Nej. Nejnejnej! NEJ! En 13-åring ska INTE ha sex! Odiskutabelt. Det finns inte en endaste 13-åring på den här jorden som är mogen och redo och utvecklad nog för att verkligen på allvar ha sex med en annan människa. Nej, inte fastän du känner andra jämnåriga som haft det, så betyder det att det var rätt gjort eller ens bra för dem. De kan ha haft sex, men troligen så kändes det inte aaaalls bra, inte alls som när man har sex när man faktiskt är mogen för det. Och bara som en droppe i havet mot vad det känns som som ung vuxen/vuxen. Det är mer troligt, framförallt för tjejerna, att det gjorde ont, kändes obehagligt och att de allra helst skulle ha det ogjort.
Se, det här med att vara mogen och redo för sex handlar inte bara om att kroppen ska hinna utvecklas ordentligt. Det är inte alls så att en kille som fått utlösning och en tjej som fått mens och bröst är färdigt utvecklade - framförallt för tjejerna är det tusen saker som ska hända ännu i underlivet, det är körtlar och muskler och slemhinnor och allt möjligt annat som ska mogna först och det tar flera år. Men ännu viktigare är allt det som ska hända i hjärnan, förståndet och känslorna först. Och det är svårt att förklara för en som inte varit där ännu. Men försök tänka tillbaka på hur omogen du var för 3 år sedan jämfört med hur du är nu. Tänk då att du om 3 år till kommer att vara inte bara lika mycket mera mogen, utan dubbelt, eftersom man utvecklas så otroooligt mycket under bara ett år under tonåren. Tänk hurudana killarna i gymnasiet är. Där borde du vara mentalt nu för att du ska ha en chans till bra sex. För sex är så ofantligt mycket mer än bara att föra in snoppen i någons slida. Ska vi säga så här, det är som att sätta sig vid ratten på en bil och vrida hjulet lite hitochdit utan att ens starta motorn eller veta hur man kör bilen och tro att det är att vara chaufför och köra bil. Eller som om du skulle flytta hemifrån nu som 13-åring. Du skulle överleva, men det betyder inte att det skulle vara lyckat eller hälsosamt för dig.
Dessutom ÄR det faktiskt förbjudet enligt Finlands lag att ha sex förrän man fyllt 16 år. Den lagen finns till för att skydda unga från att göra sådant som de inte är redo eller tillräckligt mogna för och som därför kan vara skadligt för dem och dels för att skydda unga från att bli utnyttjade av äldre. Men poängen är att de satt just åldersgränsen 16 för att de allra flesta under 16 år inte alls alltså är tillräckligt mogna vare sig fysiskt eller psykiskt. Det är psykologer och läkare som sett följderna av för tidig sex som bestämt det här. I vissa länder, tex USA är åldersgränsen ännu högre.
Så du ska inte alls göra verklighet av dina planer på att ha sex med flickvännen. Du får bra drömma om det, fantisera om det och se fram emot det - det hör bara till den normala pubertetsutvecklingen att börja upptäcka sin sexualitet - men gör dig själv en tjänst och vänta på chansen att det verkligen ska bli något bra och minnesvärt du inte kommer att ångra. Tills dess kan du ju också behandla flickvännen som den ljuvliga människa som hon är, inte som någon att ha sex med. Okej? Allt har sin tid. Tålamod!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna