Var går gränsen på desperat?
14.01.2014
Var tillsammans med mitt ex ungefär ett halvt år men vi kände varann långt över 1 år. Gjorde slut med honom eftersom att han sårade mig med vissa saker han gjorde bakom min rygg.Det är väl inte så nödvändigt att gå in på vad han gjorde men jag gjorde iallafall slut med honom. Efter vi gjorde slut så slutade vi helt att prata med varann. Då märkte jag att jag verkligen saknade honom. Jag började väl känna att jag ville ge honom en ny chans, för vad gör man inte för kärleken när man är förälskad?
Faktum är att jag försökte länge övertala mig själv att jag var bättre utan honom. Så vi pratade inte på närmare ett halft år.
Men sen så klarade jag inte av det längre,hade dessutom hört att han hade någon ny. Ville inte förstöra för dem men kände att jag ville säga hur jag kände förrän det blev mer seriöst mellan dem.
Så jag pratade med honom en kväll. Men han betedde sig väldigt konstigt mot mig. Det kändes nog som att han var lite obekväm i situationen och han sa nog att allt kom så plötsligt. Jag sa iallafall vad jag kände och han var nog mest förvirrad. Vi pratade inte så länge eftersom han "var tvungen att gå". Ärligt talat har jag minnesluckor från vår diskussion för allt kändes väldigt flummig. Iallafall kramade vi varann och så..
Men ja, han har ju inte hört av sig efter så jag antar att han inte vill vara med mig mer. Men det känns som att jag verkligen vill kämpa för honom och visa att jag är seriös. Men det är så svårt att veta när man blir för påhängande och kanske tilome irriterande?
Han vet ju nog hur jag känner nu men det känns som om jag låter honom gå så lätt. Men och andra sidan vill jag ju heller inte skämma ut mig själv genom att verka helt desperat...

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
20.01.2014
Hej!
Hur har det gått sedan du skrev till oss? Har ni pratat fler gånger? Saker och ting kan ju hända väldigt hastigt ibland och förändra väldigt mycket. Men även känslor kan svalna och man kan få perspektiv på sina egna tankar och känslor bara tiden får gå lite. men vi försöker nu utgå från det du skrev - har något betydelsefullt hänt, så skriv in det som en kommentar så svarar vi mera sedan utgående från det!
Det här med att vilja försöka på nytt är alltid knepigt. Först och främst, så borde man kanske fundera över varifrån den lusten kom nu på nytt. Har det hänt något i ens eget liv, tex man haft en kraftig släng av ensamhet eller påmindes om den gamla goda tiden med honom på något vis? I vissa fall skulle det säkert inte heller vara osökt att tänka att jamen kanske när du hörde om att han har på gång med någon annan, så väcktes en liten rädsla i dig om att förlora honom för alltid? Att göra slut är ju inte alltid så svartvitt, man brukar nog ha känslor kvar ändå, även om det kan gå länge utan att de kommer upp till ytan. Kanske man innerst inne ändå tror att det inte behöver vara för alltid utan att möjligheten att starta upp allt igen kanske finns där vilande, även om man inte råkar vilja använda den möjligheten just då? Nappar någon annan honom, så kanske det känns som en förlust igen, eller som om man verkligen borde försöka se om det inte fanns en chans med honom i alla fall, innan det är för sent.
Ibland kan till och med lite ägar-känslor eller svartsjuka gnaga lite på hjärtat, hur mycket man än försöker trycka ner den sortens känslor och tankar. För vissa är känslorna för exet till och med ett slags reservplan, att om de nu inte har någon annan att drömma om, så kan de i alla fall gräva upp känslorna för exet igen. Speciellt då kan det ju kännas lite knepigt ifall exet blir onåbart genom att hitta en ny, för då visar han ju att han kommit över en och inte längre saknar en. Redan det kan få sorg och ånger att blomma upp igen i värsta fall. Överlag är ju inte en önskan att backa tiden så ovanlig, eftersom man lätt romantiserar det som var och ser allt det som hände genom rosafärgade glasögon - även honom. Det är till och med ett typiskt skede under en sorgeprocess, att i något skede bara minnas allt det goda och ljuvliga.
Just det här med att ha känslor kvar för sina ex är ganska naturligt, på sätt och vis försvinner de aldrig och exet kommer alltid att ha en viss plats i ens hjärta. Man kan ju inte helt radera någon man en gång älskat, även om det inte slutade så bra. Men platsen blir nog bara mindre och mindre med tiden, speciellt om man låter den. Men ältar man hela tiden det som var, ångrar eller fortfarande grämer sig för något, längtar tillbaka, något känns oavslutat eller om man kände att man tvingades till att det tog slut, så kan det vara svårt att komma över personen ifråga och glömma. Ibland kan det faktiskt löna sig att prata med exet igen, försöka reda upp det som kan redas upp eller bara få känslan av avslut. För även om det händer sig titt som tätt att par hittar tillbaka till varandra, kanske till och med klarar sig bättre the second time around, så är det inte alls säkert. Att liksom låta allt hänga i luften och leva på hoppet brukar göra mera skada än nytta. Fastän det gör ont om igen att bli nekad, så kan det vara en ordentlig början på att gå vidare eller glömma, något som man ändå kanske inte gjorde i och med att det tog slut.
För tyvärr låter det i våra öron inte alls som att han skulle vilja inleda ett förhållande med dig igen. Du hade nog definitivt märkt det i så fall. Istället låter många av de saker som du beskrev att han gjorde som om han redan tyvärr gått vidare och glömt. Vet att det kan ta ont att höra, men det hjälper ju inte dig om vi säger saker som gör att du fortsätter hoppas. Visst, en minimal chans finns att han efter ert samtal började tänka efter, minnas och kanske längta - och kanske ångra sig. Men dels är det nog rätt osannolikt, och dels är det inte säkert att ni skulle få ett lyckligt och hälsosamt förhållande i alla fall även om ni blev tillsammans på nytt. Det beror helt på hur väl du lyckats glömma och förlåta det han gjorde mot dig, det som gjorde att du gjorde slut förra gången. Man tror ofta att man strukit ett streck över saker och ting, men det vanliga är att i första grälet i det nygamla förhållandet och så kommer alla de sårade känslorna och anklagelserna upp till ytan igen. De rosafärgade glasögonen faller nog alltför snabbt av näsan och så blir det inte alls så ljuvligt som man hade drömt om. Visst finns det många par som blir ihop-gör slut-blir ihop-gör slut-blir ihop många gånger om, men det är ytterst sällan folk är tillsammans resten av livet om de en gång gjort slut med buller och bång. Alla är värda en andra chans, och ofta ångrar man sig nog om man inte gav förhållandet och personen en andra chans. Men i många fall förvandlas exet ändå inte till Drömprinsen.
Det kommer att komma någon ny, vännen. Det säger vi inte alls för att trösta, utan för att det är mer sannolikt nu när du så småningom kanske kan komma fram till ett avslut. Du prövade se ifall ni kunde börja på nytt. Du fick sagt det du hade på hjärtat. Du gav det en chans. Du kan inte avgöra eller påverka utkomsten av det hela, hans känslor och vilja är hans egen. Kanske är han redan lycklig med den nya. Och du kommer att hitta lycka på annat håll.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena