Varför känner jag inget?
03.09.2024
Hej, för ca. ett halvår sedan lärde jag känna en äldre kille (10 år äldre????) Det var i samband med en hobby, så vi träffades aldrig bara på 2 utan det var alltid andra med också. Hursomhelst så klickade vi rätt bra trots den stora åldersskilnaden och måste tyvärr också erkänna att jag blev lite kär i honom. Han var jätte rolig och trevlig och bara allmänt skitkul att hänga med. Det hände dock sig ibland att han blev lite konstig och påträngande när han var full (enligt de andra hade han alltid varit så) Han har också tjej vilket gör situationen ännu konstigare.
För några månader sen så började en annan kille (lika gammal som jag) visa intresse mot mig och folk har nu i flera månader försökt få oss att bli ihop. Denhär killen är också jätte schyst och verkligen en snäll typ men det är bara ett problem, jag känner inget. Den enda personen jag tänker på är den äldre killen trots att han har tjej och är t.o.m. konstig ibland så är jag stört förälskad i honom, jag har aldrig kännt så mycket för någon förut och det gör mig galen! Varför faller jag för en sån kille som jag absolut inte ens borde prata med istället för den gulliga killen som jag skulle ha chans på? Jag kan bara inte sluta tänka på honom, jag får fjärilar i magen varje gång jag ser honom medans den yngre killen inte väcker några känsor alls trots alla de gulliga sakerna han sagt om mig? HUR SKA JAG KOMMA ÖVER DETTA?
ps. Har bra relation med min pappa, det har inget med detta att göra LOL
daddy issues?
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
04.09.2024
Hej!
Tack för din fråga.  Man kan tyvärr inte kontrollera vem man får känslor för och ibland får man det tyvärr för “fel” person. Det kan vara jättetungt och man kan känna djup sorg och längtan. Det är helt naturligt.
Känslor är inte alltid logiska. Du kan veta att en person inte är rätt för dig och att omständigheterna gör det omöjligt för er att inleda en hälsosam, seriös relation men trots det kan du ha känslor för personen. Man kan väl säga att känslorna finns till för att kännas och hjärnan finns till för att ta beslut som är rätt för just dig. Ibland är hjärnan och känslorna helt på samma linje men ibland är dom det inte. Då kan det vara svårt att veta vilken av dessa man ska lyssna till. Skillnaden är att du kan välja vilken väg du tar men du kan tyvärr inte välja dina känslor. Försöker man trycka ner dom brukar dom ofta bubbla upp till ytan förr eller senare. Då är det bättre att acceptera att dom finns där och gärna prata med någon trygg person om hur du känner så att du inte behöver bära på dom helt själv.
På samma sätt kan du inte heller tvinga fram känslor för en människa bara för att han är en snäll och gullig person. Du är varken skyldig den här killen eller dina vänner att bli tillsammans med honom bara för att ni skulle passa bra ihop. Men jag förstår att det är frustrerande. Om du verkligen önskar att du kunde få känslor för den här snälla killen så är det kanske bäst att i första hand försöka komma över den äldre. Det kan ju såklart vara lite lättare sagt än gjort. Jag vill ställa dig den här frågan; Om den här äldre killen inte längre skulle finnas i bilden tror du då att du kunde få känslor för killen i din ålder? Kom ihåg att man inte behöver känna pirr eller fjärilar i magen för att ha känslor för en människa. I vårt samhälle har vi blivit matade med idén att kärlek ska kännas som pirr i magen. I dagens läge vet vi att så inte riktigt är fallet eftersom pirr i magen egentligen är ett tecken på nervositet och oro. En del experter menar att med rätt person ska man känna sig lugn, trygg och bekväm. Gärna redan från början. Det betyder såklart inte att man ska bli tillsammans med en person som man inte har känslor för men det kan vara bra att känna till att kärlek inte behöver kännas som fjärilar i magen.
Känner du att du trots allt vill ge den här yngre, snälla killen en chans? Ibland kommer inte känslorna genast utan dom växer fram med tiden. Jag tänker att du knappast förlorar något på att träffa den här killen några gånger (kanske bara som vänner) så att du kan känna av ifall det finns något där som ni tillsammans kan jobba på. Om du trots allt tycker att det är roligt och bekvämt att hänga med honom kan det vara värt att se vart det kan leda. Känner du att du kan ge dig själv tid att eventuellt utveckla känslor? Kom ihåg att kärlek inte är samma sak som att vara kär. När man är kär är det till stor del hormonerna som rusar runt i kroppen och dom saknar ofta både logik och förstånd. Kärlek är något man bygger upp tillsammans. I en hälsosam relation ska man känna sig trygg och bekväm. Man ska ha roligt tillsammans med sin partner och känna att man är ett bra team som stöder varandra, lyssnar till varandra och kan kommunicera öppet och ärligt samt att man jobbar mot samma mål i relationen. Om du tror att du och den här snälla killen skulle kunna ha en sådan relation så tror jag att det är värt att ge det en chans.
Utöver det finns det tyvärr inte mycket du kan göra annat än att acceptera läget och låta dina känslor finnas där. Prata som sagt gärna om det här med en trygg person i ditt liv så du kan få stöd, tips och hjälp med att hantera situationen och känslorna som kommer på köpet.
P.S. Att få känslor för en äldre kille behöver absolut inte betyda att man har daddy issues. Det är vanligare att killar med en osund relation till sin pappa utvecklar problem till följd av det senare i livet. Men det talas det inte lika mycket om...
Kram,
Rosanna