Vem ska man tro på?
21.11.2013
Hej!Vet inte riktigt hur jag skall börja men iaf. För ungefär ett år sen lärde jag känna en kille som är ett år yngre än mej och bor i en by ganska nära mej. Vi började chatta på fb om ganska vanliga saker först och han verkade som en snäll typ. Då sommarlovet började å vi hade ledigt började vi umgås mer på fritiden och han började skriva mer om att han tyckte om mej och hur söt han tyckte att jag var osv.
Då vi umgicks irl ensamma kramade han mej och sen började vi också hångla allt oftare. I slutet av sommaren hade gått så långt att jag t.o.m sög av honom flera ggr.
Då skolan började igen så slutade vi träffas på fritiden. Då började vi chatta väldigt mycket igen och prata på Skype. Han frågade om jag kunde skicka bilder på mej själv och eftersom att jag är så otroligt dålig på att säga emot så har jag skickat väldigt många bilder där jag inte har haft så mycket kläder.... då vi har pratat på Skype har han övertalat mej att strippa framför kameran och jag har ju såklart gjort de! Det ångrara jag OTROLIGT mycket nu! :( Fick veta att han har filmat och fotat allt från Skype...
Jag har nu fått veta av hans kompisar,som också är mina kompisar att han har visat bilderna och filmerna på mej åt dem. Fick också veta att han har en flickvän i en annan stad...Han utnyttjar mej bara för att han är kåt och bara träffar sin flickvän typ en gång om året för att hon bor så långt bort. Jag började tycka om honom på riktigt i somras och fastän jag verkligen hatar honom nu så gillar jag ändå honom för att han är så gulligt mot mej, fast jag vet att han bara utnyttjar mej! Hatar mej själv för att jag faller för honom om och om igen!! och för att jag inte kan släppa taget om honom och ta mej bort från honom!
Alla kallar mej hora och slyna nu och ryktet har gått att jag är en hora... vet inte alls vad jag ska göra.. vet inte om det är sant att jag är det eller vad jag ska tro! snälla hjälp mej! Mina kompisar säger hela tiden bara att jag ska sluta prata med honom och glömma honom men det är inte så lätt då jag vet att han har bilderna och filmerna på mej och jag samtidigt på något sätt allti faller för honom då han ser på mej och säger "men snällaa söötis Hora eller inte?
Mikael Appel
Polis Mikael svarar

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
29.11.2013
Hej!
Jaiks! Du borde ha fått svar så himla snabbt som möjligt!!! Ååå att du suttit och väntat på oss... Förlåt!!! Men vi kan bara be om ursäkt och hoppas du haft tålamod med oss. Här är verkligen veeeerkligen stressigt med över 100 frågor mer än vanligt den här månaden, Sanna som är sjukskriven, femtielva administrativa uppgifter (bla är det diskussion nu i kommunerna om de har råd med Decibel nu i de svåra tiderna), högstadieturnén osv osv osv osv. Men du borde ju ha fått svar, vännen!!! Förlåt igen );
Men nu har vi slagit våra någotsånär kloka huvuden ihop och funderat och vänt och vridit på din fråga. För se, samtidigt förstår vi ju dig så väl. Du har tyckt/tycker så väldans mycket om honom och då är det ju så väldigt svårt att stå emot "tjat" - eftersom man är rädd att förlora hans uppskattning, stöta bort honom, göra honom besviken osv... Att du skickade lättklädda foton, strippade inför webcammen osv ... Det är tyvärr just sådana saker som man kan göra, helt mot sitt bättre vetande, bara för att inte förlora personen ifråga. Och kanske är det så att han representerar så väldigt mycket för dig? Han innebär allt det som ännu kanske skulle kunna hända i både romantisk och sexuell väg. Han visar dig den där uppskattningen, ömheten, uppmärksamheten - säger söta saker, är gullig med dig osv. Vilken tjej önskar sig inte det? Tillsammans har ni upptäckt en del sexuellt och liksom balanserar på den där ljuvliga-hemska-nervkittlande tröskeln för sex - och får en del tillfredsställelse och mera upphetsning ut av varandra. Kanske även det lite hemlighetsfulla lockar, att ni hade en affär i hemlighet, och kanske det "semi-förbjudna" lockar också (att göra sexuella grejer ilag fastän man inte är ihop). Och innerst inne hoppas åtminstone en del av dig säkert på den där kärleksförklaringen och på att "officiellt" bli ett par...
Så ja, ibland gör man idiotiska saker för kärlekens skull - till och med för bara möjligheten till lite kärleksliknande upplevelser. Det betyder INTE att du är en hora! Jo, vi kan förstå att folk hoppar direkt till det öknamnet och är f*rbannat snabba på att döma någon. Det finns nog inga så kritiska och fördomsfulla som andra tonåringar. Inga så skvallerlystna och så snabba på att förstöra för andra. Tonåringar fattar sällan själva 1) exakt vad det riktigt är de säger, 2) att de inte har någon grund, motivering eller ens orsak att kasta anklagelser och fördömanden runt sig på det där viset och 3) har de ingen aning om vad deras skvaller orsakar för sår i andra människor själar. Och vet du, det finns till och med vuxna som fortfarande pratar skit om andra med lystna miner och viskande röster precis som värsta teini-mardrömmen...
Men oavsett, så har de fel. Du är I N T E en hora! Se, att vara hora handlar inte bara om att ha sex mot pengar. Att vara hora betyder också att inte bry sig om den människa som man har sex med. Du bryr dig ju. Du skulle inte göra samma saker med vilken random kille som helst. Du gjorde det med honom och bara honom och för hans skull. Och hallå, man blir inte hora av att göra något för EN endaste kille! Du har inte gjort något fel - förutom att lita på någon som inte gick att lita på. Och det gör vi alla någon gång under livet - och betalar för det med sorg, besvikelse osv. Men du ska inte behöva betala för det misstaget med att bli stämplad med öknamn som hora!!!
Nu skulle vi vilja säga att du ska stå på dig mot alla som kallar dig hora, förklara att du ju bara gjorde det här för honom och inte för andra också, att du blev utnyttjad och att det är han som är skitstöveln. Kanske kan du det, kanske är det för svårt och du för rädd och knäckt för att kunna försvara dig. Men huvudsaken är att DU vet att du inte gjort något fel. För tyvärr är det ju så att tjejer skickar nakenbilder och strippar framför webcammen för sina älskade pojkvänner dagligen, fastän de vet att de absolut inte borde det och fastän de nog hört om alla faror som opålitliga pojkvänner kan utsätta dem för, som typ att som ex-pojkvänner hämnas genom att dela dessa privata foton på Facebook. Det var en chansning du tog - som sket sig kapitalt.
Men halva ansvaret för det ligger ju på Honom! Det var ju HAN som inte klarade av att hålla din hemlighet, det var HAN som inte var värd ditt förtroende, det var HAN som svek genom att visa åt kompisarna, det var HAN som betedde sig precis som ett fullkomligt assh*le, en självcentrerad, skrytig skitstövel-kåtbock skulle göra!!!
Och jo, alla gör vi dumheter mot bättre vetande. Säkert fattade nog han också att det vore fel av honom att visa bilderna av dig åt sina kompisar. Men antingen så är han i grunden så kall att han brydde sig skit i det eller så tycker han att fördelarna är större. Han har ju ställt till en riktigt bra situation åt sig nu: han får kompisarnas beundran och avundsjuka för att han lyckats få en brud att klä av sig naken för honom, han har lyckats manipulera dig att klä av dig så att han får njuta av det (både makt och sexuellt) - och ja jisses, vad är då inte avsugningarna??! - han har sin flickvän kvar men får samtidigt ha lite kul på sidan med dig... Kanske har han känslor för dig - men i den här situationen har de nog fått stiga åt sidan för alla de här andra fördelarna. Och eftersom de här fördelarna betyder mer för honom än vad du betyder för honom, så spelar det faktiskt absolut noll roll ifall han har varmare känslor för dig eller inte. Det han gjorde som skadade dig kan aldrig kompenseras, kan aldrig förlåtas, kan aldrig återbetalas. Hur länge tror han att det tar för dig att läka såren i ditt hjärta - eller för folk att sluta snacka skit om dig? Folk glömmer inte sådana här rykten så lätt. Eller bryr han sig? Visst, kanske han bara var omogen, självisk, oförståndig och kåt. Han kanske förändras, växer upp, inser sina brister och hur fel han gjort mot dig. Men du behöver INTE håla honom i handen tills han gör det. Du behöver inte vänta på ett förlåt. Du ska bara gå vidare och fullkomligt dissa honom! Han är inte värd dig!
Vännen. Det här kommer att vara obehagligt för dig att höra. Men du vet alla de där kvinnorna som stannar kvar i förhållanden där mannen slår dem år ut och år in? De tänker oftast precis som du nu. "Men han är ju så gullig däremellan" "Men jag tycker ju så om honom" "Men jag kommer ju att sakna vissa delar av honom"... och "men om jag lämnar honom så blir jag ju fullkomligt ensam". Och medan tiden går, så sjunker deras självförtroenden långsamt så lågt att de inte kan förstå att de är värda något bättre, att någon annan skulle kunna älska dem och göra dem lyckliga. Och de börjar ursäkta mannen - och förlåta gång på gång när han lovar att bättra sig.
Den här killen i ditt liv nu har inte ens insett att han gjort fel, i alla fall inte bett om ursäkt åt dig. Vore han en riktig karl nu så skulle han be om ursäkt och sedan radera alla bilder, videon, filer, chatthistoriker osv. Vi tvivlar på att han kommer att göra det - för då tappar han också anseende bland kompisarna. Han kan inte ta på sig skulden som den som gjorde fel, gissar vi.
Men du kan tvinga honom. Du kan brottsanmäla honom. Jo, det var du som skickade bilder på dig själv åt honom, det var du som tog av dig kläderna. Men det var han som visade vidare. Det var han som såg till att hora-ryktet om dig började gå. DET är olagligt och brottsligt gjort av honom.
Oj vänta, vi måste kolla med vår polis-kontakt Mikael vad det här egentligen har för brottsrubricering och hur du kan gå till väga för att försöka få stopp på det här.
Men tills mera svar av Mikael kommer, så önskar vi dig en massa styrka, en massa visshet om att du inte var den som gjorde fel här, en massa insikt om hur värdefull du är, en massa medhåll från de som vet sanningen här och framförallt önskar vi att den dag snart kommer då du blir älskad för din egen skull och på rätt sätt!
Enormt stor kram, vännen! Och snälla, kan du inte berätta för oss hur det gick sedan? Vi kommer att tänka på dig!
<3 <3 <3 hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena
Här kommer svar av Mikael:
Att någon utnyttjat dig på det här sättet låter mycket allvarligt. Killen som har gjort det här mot dig har på ett allvarligt sätt kränkt ditt privatliv och dig som person. Du borde absolut föra det här ärendet vidare, tala med dina föräldrar eller någon annan vuxen som du vågar anförtro dig åt och fundera tillsammans hur ni gör. Bilderna och videona som finns borde man ju så snabbt som möjligt få bortplockade. Man kan alltid hoppas att de inte hunnit sprida sig ännu, och då har man en chans att få dem raderade helt och hållet. Polisen kan beslagta bilderna och videona om det görs en brottsanmälan. Du får väldigt gärna ta kontakt direkt med mig på på Facebook www.facebook.com/konstapelmikael.appel, e-postadressen mikael.appel@poliisi.fi eller per telefon på nummern 050-4564192, så kan jag hjälpa dig i det här ärendet.
Kom nu ihåg att du inte i fortsättningen ställer upp på nånting som den här killen ber om, han är tydligen inte ute efter något annat än att utnyttja dig och han har redan förorsakat mycket skada.
Hälsningar Mikael Appel, nätpolis
PS från Liselott och Lina: JAaaaa, ta och prata med Mikael nu genast! Han är jättetrevlig och förstående och vore vi i dina skor skulle vi våga luta oss mot honom! Vi skulle nog också gå till skolkuratorn eller annan vuxen för att få mera stöd, få prata ur oss och få hjälp med att hantera allt det här. Så snälla, gör det du, visst?! <3 igen