Vet inte om det ska vara vi
12.11.2021
Hej! Jag och min kille har varit tillsammans i 6.5 år och har bott tillsammans i 4 år, under dessa år har han gjort slut med mig en gång för cirka 4 år sen men vi hittade tillbaka till varandra och sen dess har det funkat bra. Han är världens snällaste, mest omtänksamma och generösa människa jag någonsin träffat, min familj älskar honom och han dom, han finns alltid där för mig och hjälper mig med allt och får mig att känna mig så fin och älskad. Så man kan ju undra vad problemet är egentligen, det vet jag knappt själv..
Men om jag ska försöka formulera detta så tycker jag inte vi skrattar så mycket ihop, gillar inte samma musik eller samma filmer/tv program, och jag är typ rädd att när vi skaffar barn att jag kommer sitta där och se på tv med dom och han inte är närvarande för han inte gillar att se på tv. Eller att vi gifter oss och sen inte har roligt tillsammans, jag är en person som har nära till skratt och får ofta andra att skratta, men han har mycket längre till skratt än mig, detta är något som ”stör” mig när han är på middag med min familj och alla skrattar men inte han, blir typ ledsen.
Detta låter ju som skit saker i jämförelse med det positiva det fattar jag men det gnager i mig.
En annan sak är vårat sex liv, som inte existerar, det är på grund av mig då jag får otroligt ont när vi ligger, vet inte varför men har väldigt svårt att bli våt och när vi har haft sex ändå nån gång så gjorde det ont och sen dess har det blivit som en ond cirkel att jag nu inte vill ha det alls ligger mycket hellre och bara kramas. Vet att han ju vill ha det mycket mer ofta än vad jag känner att jag vill och detta har nu blivit ett problem och känner mig otillräcklig och stressad över det. Tankarna om att göra slut finns men vi bor tillsammans har ett djur tillsammans och han är den snällaste killen jag nånsin kommer träffa och jag är SÅ rädd att jag ska ångra mig sen och att jag bara tror att gräset är grönare på andra sidan nu fast det inte alls är så.. J

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.11.2021
Hej,
Det är inte så lätt att ta ställning till vad du borde göra, och jag kan ju inte fatta några beslut för dig, endast ge min åsikt i saken och hoppas att du själv hittar den lösning som är bäst för er.
Du skriver att han är världens snällaste och mest omtänksamma människa, att han får dig att känna dig älskad och att han kommer bra överens med din familj. Och alla dessa saker är väldigt fina egenskaper, men som du själv har märkt så räcker det kanske inte som anledning att vara tillsammans om inte DU känner att det är rätt.
Det är helt hälsosamt att ibland ifrågasätta sitt förhållande, det tror jag att de flesta gör, och så länge man kommer fram till att man är tillsammans för att man verkligen vill vara det så är det antagligen helt lugnt. Men om man kommer fram till att man inte vet, att man är tillsammans för att man har varit det så länge redan eller för att man bor ihop - så kanske det inte räcker som anledning att bygga ett liv på? Du är så ung ännu så jag tycker att du skall följa din magkänsla - vad den än säger. Då menar jag inte att du skall följa alla hastiga infall du får - men om det känns som att det kanske skulle finnas mer för dig eller att du vill ha någonting annat än det du har just nu så kanske det finns anledning att verkligen tänka efter.
Jag vet att det är ett stort steg att bryta upp från ett förhållande som pågått länge och som är "bekvämt". Och som jag tidigare skrev så kan jag inte fatta något beslut för din del. Men jag kan konstatera att det räcker som "orsak" att göra slut att man känner att man skulle vara lyckligare utan den andra personen. Det värsta som kan hända är kanske inte att det tar slut mellan er utan att ni fortsätter att vara tillsammans och du fortsätter fundera över om du skulle ha det bättre ensam/med någon annan. Det kan också kännas som att man sviker hela sin familj om de kommer bra överens med ens partner - men det är inte heller en anledning att fortsätta tillsammans om det inte känns rätt för DIG. Din familj kanske tycker om honom, men jag tror att de tycker mer om dig och att det är viktigare för dem att se dig lycklig.
Era sexuella problem är någonting jag önskar att du skulle ta upp med en gynekolog som först och främst kunde undersöka dig för att se att allt ser ut som det ska. Man måste ju inte ha sex och alla har inte samma behov av att ha det, men ibland kan det också vara ens kropp som säger det man kanske egentligen redan vet - att man nog är intresserad av sex men inte med just den personen.  Jag tror absolut att det finns en lösning till "problemet" med samlagssmärtan OM du vill hitta en lösning. Men det kan också hända att din kropp skulle reagera helt annorlunda om du hade sex med någon som du var tänd på.
Ta det lugnt. Det är ingenting du behöver fatta beslut om idag. Du kommer att fatta rätt beslut oavsett vad du bestämmer dig för att göra. Det du egentligen behöver fråga dig själv är vad du vill ha. Och som en påminnelse - bara för att ett förhållande tar slut betyder inte att det var misslyckat, det betyder bara att människor förändras och utvecklas, vilket inte alls är en dålig sak även om det kan kännas skrämmande just då man är mitt i det.
Skriv gärna in på nytt om det är någonting du funderar över <3
Kram,
Tessi