Vet inte om ja är kär
30.06.2024
Hej, jag har en pojkvän som jag varit tillsammans med i typ 2 månader men ja vet inte om jag är kär i honom? Han är dessutom lite dålig på att höra av sig och prata och ta initiativ å så.
Jag vet att det är fel men jag snapar och skriver väldigt mycket med en annan kille som jag tycker är väldigt snygg och trevlig.
Vad ska jag göra :((( Blakakak
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
15.07.2024
Hej!
Ursäkta att du fått vänta så länge på svar.
Det är helt okej och förståeligt att man kan känna sig lite förvirrad i början av ett förhållande. Allt är fortfarande väldigt nytt men saker och ting är trots det mer seriöst än tidigare. Det kan kännas lite skrämmande. Man kan lägga märke till olikheter och personlighetsdrag hos sin partner som man inte märkte eller brydde sig om innan. Sånt kan göra att man blir både osäker på sina känslor samt förhållandet i sin helhet.
Ibland kan det här vara något som går om efter ett tag. Vissa saker kan man ju jobba på i förhållandet bara man kommunicerar med sin partner och öppet och ärligt talar om sina känslor och behov. Du kan t.ex. prata med din pojkvän om att du skulle behöva ha mer regelbunden kontakt och att du önskar att han skulle ta mer initiativ. Du kan också försöka förklara varför det här är viktigt för dig så att ni tillsammans kan komma fram till en lösning som båda är nöjda med.
Den här önskan om att han skulle ta mer initiativ kommer ju oftast från viljan att ens partner ska visa att han vill umgås eftersom det är ett tecken på kärlek och hängivenhet. Det att man vill ha en mer tät kontakt handlar ju ofta om att man vill att ens partner ska bekräfta att han är lika taggad på att prata och hålla kontakt som man själv är. Man vill alltså ha bevis på att känslorna och kärleken är besvarad. Det är helt naturliga känslor och absolut något han borde ta i beaktande, men då måste du prata med honom om det. Sen kan det ju hända att hans sätt att kommunicera inte huvudsakligen är via telefonen och att han inte tycker om att ha kontakt hela tiden. Då är det viktigt att ni kan kompromissa lite och hitta en lösning som båda är nöjda och bekväma med.
Det är sist och slutligen du som måste avgöra ifall du vill fortsätta utforska den här relationen eller inte. Det bästa sättet att ta reda på ifall man är med rätt person eller inte är att ha en öppen och ärlig diskussion med personen och försöka lära känna hen så gott det går. Om det är en person som kan diskutera, lyssna, vara förstående och villig att tillsammans hitta lösningar på problem så är man i alla fall med en trygg och hälsosam person. Sedan måste ju hjärtat också få säga sitt.
Det att du talar med den här andra killen behöver inte vara fel i sig utan det är något som du måste tala om med din pojkvän. Alla förhållanden har lite olika "spelregler" och det är upp till varje enskilt par att avgöra var gränsen går för otrohet. Det finns inget rätt eller fel i den här situationen utan det är helt upp till er att tillsammans komma överens om vad som är okej. Man kan sist och slutligen inte kräva att en annan person ska leva upp till ens egna värderingar utan då måste man ju istället försöka kompromissa eller helt enkelt fundera ifall man kommer att fungera ihop i det långa loppet. Men ingen ska tvinga sina egna värderingar på en annan person. Det brukar ofta inte sluta så bra.
Om du själv upplever att du har ett intresse för den här andra killen är det kanske värt att ta en diskussion med din pojkvän om hur ert förhållande ser ut just nu och hur ni känner kring er framtid tillsammans. Det är kanske bäst att börja i den endan innan det går för långt med den här andra killen. Främst för din egen psykiska hälsas skull. Försök att vara så ärlig som möjligt med vad du känner. Både med din pojkvän men också med dig själv. Det kan kännas tungt och skrämmande men det är sist och slutligen det enda sättet att komma någon vart.
Kram <3
Rosanna