Vet inte vad jag ska göra
30.01.2025
Hej, Jag och min nuvarande flickvän som jag antar att jag älskar har nu varit tillsammans i snart 7 månader. Det känns bra då vi är med varandra och som att inget annat betyder något men eftersom vi har ett "long distance relationship " så tillåter det oss bara att umgås på helgerna . Men för mig så inne i veckorna så känner jag inte att jag som riktigt orkar ge henne den uppmärksamheten hon förtjänar och jag vet inte som bara varför och så.
En annan sak är att några månader innan jag och hon började prata så hade jag varit på g med en annan flicka som går i min skola som jag gillade jätte mycke, men hon dissade mig och sa att det är för hon inte har tid och inte vill vara tillsammans med nån just då. Men jag har inte riktigt kommit över henne än för under tiden jag började prata med min flickvän så gillade jag ju nog den här andra tjejen men jag visste att jag inte kunde få henne så jag bara fortsatte med min flickvän. Till en början då vi just hade blivit tillsammans så tänkte jag inte helt lika mycket på den här andra tjejen men ändå så sökte jag efter henne omedvetet överallt var jag än var.
Jag vet inte om det bara är tanken på vad vi kunde blivit som sitter fast i mitt huvud eller vad det är men det känns som att tanken på henne förstör mitt förhållande till min flickvän. Det var ju över ett år sedan hon dissade mig också men tanken av henne och oss är fast i mitt huvud och jag kan inte komma över den vad jag än gör. Jag vet inte vad jag ska göra och jag behöver er hjälp. gler
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
13.02.2025
Hej och tack att du skriver in!
Jag beklagar verkligen att du hamnat vänta så länge på svar.
Du skriver att du är i ett långdistansförhållande med din nuvarande flickvän, men att du inledde det förhållandet när du ännu hade känslor för en annan tjej som går i din skola. Du skriver också i din fråga att du antar att du älskar din flickvän. Jag tror inte att det går att anta att man älskar någon. Förälskelse är en otrolig stark känsla, vilket olika personer upplever på lite annorlunda sätt, men jag vågar nog påstå att man vet om man älskar någon eller inte. Ett förhållande med någon är inte ett garanti för kärlek, tyvärr. Kärleken växer ofta fram då man lär känna en person bättre och ser om man klickar också personlighetsmässigt. Det handlar om en mycket djupare känsla än att vara förtjust eller att gilla någon. Man behöver inte älska någon för att kunna bry sig om någon annan och vilja det absolut bästa för den personen, men man kanske behöver älska någon för att kunna bygga en framtid tillsammans.
Du skriver själv att du anser att du inte ger din flickvän den uppmärksamhet som hon förtjänar. Nu vet jag inte riktigt hur du menar, men kanske det kan handla om att hon skulle vilja ha mera kontakt med dig under veckorna då ni inte ses än vad du har behov för? Det är helt normalt att ha olika behov då det kommer till mängden egen tid och mängden kontakt med varandra. Det behöver inte betyda att det är någon av er som behandlar den andra illa, utan kan bara vara ett tecken på att ni har olika behov. Hon kanske skulle behöva höra från dig oftare medan du kanske skulle behöva lite mera egen tid. Har du kunnat ta upp det här med din flickvän? Om inte, så tycker jag nog att det skulle vara dags. Det kommer situationer i varje förhållande där man hamnar ta upp saker som inte känns så kul att ta upp, men man behöver kunna diskutera igenom även svårare samtalsämnen för att ha ett fungerande förhållande.
Du kan i lugn och ro berätta till din flickvän hur du känner dig. Förklara att du känner att du inte ger henne den uppmärksamhet som du tycker att hon förtjänar och lyssna sedan på vad hon har att säga. Ge henne utrymme att uttrycka vad hon tycker och känner. För att få en långdistansförhållande att fungera behöver man ha gemensamma spelregler, så att båda parter vet vad den andra behöver. Ett långdistansförhållande kan vara helt lika bra som vilket annat förhållande som helst, men eftersom man inte ser varandra dagligen behöver man tillsammans komma fram till hur, när, var och hur ofta kommunicerar vi med varandra så att båda parterna kan känna sig sedda, hörda och uppskattade i förhållandet.
Det du behöver göra är ett beslut. Det är inte rättvist mot dig själv eller mot din flickvän om du inte satsar fullt på ert förhållande utan fortsättningsvis tänker och funderar kring en annan tjej. Jag förstår att det inte går att bara stänga av sina känslor för den andra tjejen heller, men man ska inte vara i ett förhållande med någon enbart för att en annan tjej sa nej. Ingen vill vara sin partners andra val, utan man förtjänar att få vara nummer ett för den som man är ihop med.
Börja med att diskutera med din flickvän kring ert förhållande. Genom den diskussionen får du säkert redan svar på många av dina frågor. Våga lyssna på din magkänsla och lita på den. Kom ihåg att det aldrig är värt att vara i ett förhållande bara för att vara i ett förhållande, det är varken rättvist mot en själv eller din partner.
Slutligen vill jag påminna dig om att man inte kan styra sina känslor. Ibland faller man för personer som inte känner likadant mot en och det gör ont, men det kan man tyvärr inte påverka. Man behöver helt enkelt acceptera att så är fallet och ge det tid. Man kommer nog över det, men det händer sällan över en natt.
Försök att ha tålamod, allting kommer att ordna sig.
Jag önskar dig mod för kommande diskussioner!
Kram, Lila