Vill få tillbaka mitt ex
21.03.2022
Hon har nu börjat skicka med så många nya killar, tror inte ens man kan räkna det på två händer. Vi har inte pratat sen dess men för några dagar sen så var vi på samma fest. Kvällen började bra, hon kom fram och sa hej och slängde några ord. Hon höll konstant koll på mig under kvällen eftersom jag såg det i ögonvrån så något intresse finns det. Men senare under kvällen så hånglade hon med 2-3 killar, och hon ville se att jag ser det. Det är som om hon skulle vilja väcka någon slags avundsjuka i mig. Förstås så ignorerade jag det och höll en glad min fastän det tog extremt sjukt. Jag vet inte alls vad jag ska göra i en sån här situation, hon har inte tagit bort mig från nå sociala medier eller våra bilder på instagram.
.

Ungdomsinformatör Kix svarar
28.03.2022
Hejsan!
Ledsen att höra att situationen blivit mera komplicerad från sist när du skrev in. Det låter som att det finns många känslor som spretar åt många håll. Det är lite svårt för mig att skriva ett precist svar om läget eftersom det är så mycket som händer, och jag känner ju varken dig eller tjejen i fråga.
Jag kan dock riktigt bra förstå att det kändes väldigt väldigt jobbigt för dig att se henne hångla med andra, eftersom du fortfarande har starka känslor för henne. Givetvis får hon ju göra vad hon vill med vem hon vill som singel – men det kan mycket riktigt vara som du säger också, att hon ville väcka någon sorts reaktion i dig eller göra dig svartsjuk (eftersom du kände av att hon ”höll koll på dig” och var du var under festen), vilket är rätt manipulativt gjort OM det är så, och därav inte riktigt okej...
Det kan vara att ditt ex genomgår någon sorts personlig utvecklingskris just nu där hon försöker hitta sig själv i allt som händer - vem hon är när hon inte är någons flickvän - och vill testa sin nyvunna ”frihet” för att ta reda på mera kring vem hon är och vad hon kan göra, och så vidare. Det är inte ovanligt att en person kommer in i en sån fas när ett långt förhållande tar slut, och speciellt inte ifall man varit väldigt ung när man inledde förhållandet (och exempelvis inte hade börjat festa då ännu så man kan kanske känner att en del lämnat "ogjort"). Detta kan se rätt destruktivt ut, och ibland vara det på riktigt också. Samtidigt så måste det få vara hennes eget val, om det är något som hon känner att måste testas.
Det enda som du egentligen kan göra just nu är att fortsätta kommunicera med henne i den mån som du orkar och ni båda vill, för att visa att du ännu bryr dig och fortfarande är öppen för att ge henne en ny chans ifall det visar sig att det här är något som blåser över. Men du behöver i så fall också kunna vara mentalt beredd på att hon kanske inte kommer tillbaka, utan att det här är vad hon vill göra just nu, så fundera på hur mycket tid du tycker är rimligt för dig att ge henne.
Det bästa vore om du i nuläget kunde sätta majoriteten av den tid du har på att satsa på dig själv, och ta hand om dig själv. Eftersom man inte kan styra en annan människa så kan man fort börja må dåligt av att försöka följa med för mycket vad de gör och inte. Om hon kommer tillbaka så gör hon, och då kan du välja om du vill ta tillbaka henne. Men om hon inte gör det – så har du i alla fall satt den här tiden på att jobba med dig själv, att må bättre, och att växa som människa – för din egen skull, vilket kommer löna sig i framtiden. Som bonus så är människor som tar hand om sig själva också attraktiva för andra, så det kan potentiellt hjälpa dig i den här situationen med.
Jag önskar dig allt gott, oavsett hur det blir!
Kram, Kix