vill jag ha tillbaka honom?
12.04.2014
Hej Decibel! Nu är det såhär... jag tror att jag fuckade up. Jag och min kille var tillsammans i 3 månader. Jag var inte kär i honom när vi blev tillsammans, men kärleken växte fram i dunderfart! Vi hade det underbart de 2 första månaderna, men sen började det gå utför. Han var så otroligt barnslig, omogen och löjlig. Alltid när vi var med kompisar ville han bara dra undan mig från gänget och hångla, och han hatade att jag hatade att han rökte. Han kunde helt enkelt inte se den saken från min synvinkel. Tillslut orkade jag inte längre och dumpade honom efter ett gigantiskt gräl. Han blev jätteledsen.Vi slutade prata helt och han tog bort mig som vän på fb... det har gått fyra månader och jag har haft den bästa tiden i mitt liv... tills nu. De här tre, fyra senaste veckorna har jag börjat sakna honom något enormt. Vi har ingen kontakt alls(men går i samma skola) men jag saknar vad vi hade innan vi började gräla. Jag känner mig så otroligt förvirrad och gråter över hur mycket jag saknar honom. Vill jag ha tillbaka honom eller? Jag vet inte om han är värd det, men ååååh!! Varje gång min bästis pekar ut snygga killar kan jag bara se honom :( jag tror jag vill ha tillbaka honom, men hur för jag upp kontakten igen? Hur får jag honom intresserad? förvirrad

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
15.04.2014
Hej förvirrad!
Först: äsch, vännen, att du är ledsen :(. Så först alltså en kraaaaam åt dig!
Sedan: när det tog slut. Se, det är rätt vanligt att det kommer en kris då när den värsta rosaskimrande förälskelsen svalnar. Visst, du var inte förälskad från början, men känslorna väcktes och säkert var det just så där rosaskimrande för ett tag under de där tre månaderna. Men förälskelse är inte evig, den svalnar alltid (men kan ta allt från 2 veckor till 2 år enligt forskare, och bådas förälskelse behöver inte alls svalna samtidigt). Sedan visar det sig om det fanns något stadigare och djupare att bygga kärlek på, eller om det var just bara ytlig förälskelse och inget mer. Just i det skedet då förälskelsen svalnar, så brukar man liksom ta av sig de rosafärgade glasögonen i förhållandet och börja se mera av verkligheten. Jo först ser man bara allt ljuvligt hos partnern, men när krisen kryper in i förhållandet, så är det lätt hänt att man börjar se sidor hos partnern som man inte alls är så förtjust i. Då kan man just börja störa sig något enormt på den förr så ljuvlige pojkvännen, antingen bli irriterad på honom för minsta lilla eller så blir något speciellt ett väldigt stort problem. De flesta par gör slut i det här skedet av förhållandet - och statistiskt sett tar ju faktiskt de flesta förhållanden slut.
Strax efter att man gjort slut med någon för alla de här sakerna hos honom man stört sig på, så brukar man ofta kunna känna sig lättad och fri och glad. Men efter ett tag är det mycket möjligt att ensamhetskänslorna och kärlekstörsten (som många "lider av" när de är singlar) göra sig påminda. Och då plötsligt kan man börja sakna den man tidigare störde sig så hårt på. För då plötsligt minns man inte alls alla de där störande egenskaperna hos honom, utan minns bara det ljuvliga rosaskimrande och allt det där man tyckte om och behövde få ur förhållandet, som tex fysisk kontakt. Det är precis som om många skulle ta på sig de rosafärade glasögonen igen. Fastän de egentligen bara känner sig ensamma, kärlekstörstande eller till och med bara uttråkade. Det är också mycket lättare att tänka på någon man redan varit tillsammans med och har ljuva minnen av än någon ny främling. Ibland känns det till och med tryggt att återgå till det som varit, nästan gå baklänges lite. Och det är också mycket lättare att bli kär igen i någon man redan varit kär i en gång. De flesta ex man en gång hade känslor för kommer alltid att ha en liten bit av ens hjärta och det är faktiskt lättare att bli kär i ett ex än i en främling.
Nå, bara för att vi berättar om den här typiska krisen i förhållandet och om saknaden som kan komma sig av ensamhet, så betyder det inte att det stämmer just på dig. För det är såklart också möjligt att du helt enkelt ångrar dig, att du på något vis insett något du missade då, att du växt och förändrats - eller att du ser att han gjort det - eller att du nu bara förhastade dig när du gjorde slut förra gången. Det är mycket möjligt att ni "kunde försöka på nytt" - för det är ju inte otänkbart att han har kvar känslor för dig eller att det han en gång kände för dig skulle kunna väckas till liv igen. Det finns de par som först prövade en gång, gjorde slut, prövade igen och då lyckades det. Men det är tyvärr nog vanligare att det inte kommer att lyckas fastän man prövar igen och igen - kanske ofta för att problemen inte försvinner någonstans. Orsakerna till att det tog slut första gången kanske fortfarande finns där och förstör för lyckan?
Så vårt råd är att om du vill försöka få ihop det med honom igen, så borde du fundera på varför du gjorde slut och huruvida de orsakerna kommer att finnas kvar ifall ni blir tillsammans igen. Fundera också på exakt vad det är du saknar hos honom - är det verkligen honom som person eller det ni hade tillsammans, tex det fysiska, känslan av att höra ihop med någon, att vara betydelsefull för någon, älskad av någon? Är det honom eller Någon du saknar?
Om det är honom du vill ha tillbaka, så behöver det inte vara så komplicerat att kolla ifall han fortfarande är intresserad eller skulle kunna bli det. Det är ju inte som att ta kontakt med en främling. Visst har man desto mera i bagaget när man redan varit ihop en gång, man har en historia tillsammans som inte slutade så väl och det kan fortfarande finnas sår i hjärtat som inte riktigt läkt, bitterhet eller känslan av att ha blivit övergiven, inte duga osv. Så vårt råd då är att gå varligt men ärligt fram. Knappast kan du "få" något om du inte är villig att öppna dig, bli sårbar och ta chanser igen. Men det kan vara värt det - det är omöjligt att veta på förhand - och även en tids lycka kan vara bättre än samma tid som ensam och olycklig. Kärlek är aldrig bortkastad, det är vår övertygelse här på Decibel ;)
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna