Vill träffa honom
22.03.2022
Hej! Jag matchade med en kille på tinder, jag skaffade tinder i 7an för jag tyckte det var en kul grej. Nu är jag 16 snart 17 och har börjat matcha med folk på tinder. Jag matchade för ett tag sen med en som inte bor långt från mig, och som bara ät 3 år äldre(02a). Förra sommaren var jag med en 02 också och mina föräldrar tyckte det var okej. Han jag har matchat med nu har jag snäppat med ett tag och han värkar verkligen snäll. Han frågar eller säger inget opassande, han frågar hur mina dagar har varit osv. Jag skulle verkligen behöva träffa honom. Vi har även några gemensamma vänner. Han är dock finsk och jag är helt svensk(han vet det). Men jag undrar hur jag ska säga till min mamma att jag vill/ska träffa honom, för min mamma vet inte jag har tinder.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.03.2022
Hej,
Spännande att lära känna nya människor :) Då man lär känna nytt folk via appar som tinder så lönar det alltid sig att ta det säkra före det osäkra, men du skriver att ni har några gemensamma bekanta så då kan man ju utgå ifrån att han faktiskt är den han utger sig för att vara.
Tror du att det skulle lyckas att ni träffades första gången irl tillsammans med någon/några av era gemensamma bekanta? Då skulle det kanske lägga mindre press på situationen. Då kan du ju också säga det åt din mamma, att du skall träffa några vänner, varav du är intresserad av en av dem och att ni har skickat med varandra. Det är ju trots allt inte ovanligt att man har tinder idag, och så länge man inte gör någonting riskfyllt (t.ex. åker hem till någon första träffen, träffas på ett ställe som är avsides eller träffar någon som man inte "kollat upp".) så är det ett alldeles bra sätt att lära känna nya människor.
Om det inte lyckas att ni träffas tillsammans med era gemensamma bekanta så tycker jag ändå att ni skall försöka träffas första gången på en allmän plats och att någon (t.ex. nån av dina vänner) vet var ni är. Det kan låta överdrivet men det är alltid bättre om man är lite för försiktig än tvärtom, eftersom det trots allt är en obekant person.
Njut av att lära känna varandra bättre och låt det inte vara ett hinder att ni har olika modersmål, om båda är öppna så kan man nog kommunicera ändå trots att man ibland får söka lite efter orden.
Lycka till!
Kram,
Tessi