yngre kille
07.11.2014
Jag har ett problem jag tror attjag är kär i en 2 år yngre kille och jag vill veta om det är konstigt att vara kär i en yngre kille ? Jag vet inte vad jag ska säga åt honom och mina kompisa. Har ni några tips på vad jag ska säga åt honom ?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
12.11.2014
Hej!
Det här med åldersskillnad kan vara nog så knepigt, av flera anledningar.
Dels kan så "lite" som två år spela enormt stor roll om det handlar om de nedre tonåren, medan två år oftast inte spelar någon roll när man kommit över 20-årsstrecket. På ett enda år kan det hända otrooooligt mycket i en tonårings liv vad gäller utveckling, mognad, intressen... Föreställ dig själv hurudan du var när du var lika gammal som han är nu, hur mogen var du då jämfört med hur mogen du är nu? Exempelvis kan det ju till och med hända att killen du fått upp ögonen för inte tycker ännu att det här med kärlek är så intressant ännu?
Dels kan det kännas knepigt om det är killen som är yngre än tjejen - det brukar ju allra, allra oftast vara tvärtom, så då kanske man tycker att det känns fel om han är yngre? Det behöver inte alls vara något fel med det, och även om det skulle ställa till några problem behöver det inte alltid betyda stora problem. Eventuellt kan det ju påverka igen det här med att killar så där i medeltal mognar långsammare än tjejer, så kanske främst i yngre tonåren kan det här innebära en STOR skillnad i utveckling och mognad. Men vi är alla individer, så den här regeln behöver inte alls tämma in på alla.
Det kan vara bra att känna till vilka hinder åldersskillnaden eventuellt kan ge - men som sagt så är det inte alls 100% säkert att det inte skulle uppstå ljuv romantik för det. Ni är två unika personer och vem vet, ni kan kanske passa hur bra som helst ihop. Kanske du ändå borde åtminstone försöka ge det en chans och försöka få det att bli till något? För det är bättre att åtminstone försöka än att ångra att man inte gjorde något alls. Du märker ju nog om ditt romantiska intresse inte alls är välkommet och om han inte alls besvarar dina känslor. Flirttips och förslag på vad du kan säga har vi fullt av på våra infosidor om Förälskelse här på Decibel :)
Och bry dig INTE om vad andra tycker! Varför skulle du behöva försvara vem du är kär i för dem? Behöver de ens veta om det i det här skedet? Och spelar det någon roll vad de säger - det här är ju ditt liv! Visst, om de skulle tro av någon anledning att du skulle fara illa av att vara tillsammans med honom, ja då ska du naturligtvis lyssna på dem. Men inte om det enda de har emot honom är att han är yngre än dig.
Sedan går det faktiskt nu som då i livet så att man blir kär i någon som på något vis inte är "passlig" för en. Han kanske är upptagen, ointresserad, man är själv redan upptagen, omståndigheterna gör att man inte kan träffas... Alla förälskelser leder inte till ett förhållande, tyvärr. Men ibland händer det att folk blir kära i personer de vet att de inte kan få eller som de vet att det inte kommer att bli något med. Det kan på ett underligt vis kännas tryggt att vara kär i en "omöjlig" person, som en lärare, en äldre småkusin, en rockartist eller till och med en karaktär i en film. Man får njuta av fjärilarna i magen och liksom lära sig hur det är att vara kär, men man behöver inte ta alla risker som besvarad kärlek och kärleksförhållanden kan innebära, som tex att få sitt hjärta krossat. Därför kanske man inte heller alla gånger behöver göra något åt sina känslor, tex ta kontakt, utan ibland är det liksom smärtsamt skönt också att vara kär på avstånd. Tids nog ramlar man nog över någon som det kan bli allvar och besvarade känslor med ;)
Blev du klokare av det här hur du ska göra nu? Åtminstone kan du ju läsa lite mera om Förälskelse under länken här ovan, visst ;)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott