Behandling
03.04.2025
Hej!
Jag är ganska säker på att jag fått kondylom (ska kolla på gyn om ca 2 veckor). Det här tar extremt hårt på mig psykiskt och har läst på att jag skulle vilja ha aldara utskrivet (då den också stinulerar immunförsvaret som hjälper infektionen att läkas/hämmas). Har bokat privat gyn och på google läste jag att aldara inte skrivs ut i första hand. Tror ni/du att det är möjligt att jag skulle kunna be om aldara direkt (vill minimera risken att göra massor med kurer med t.ex wartec då jag läst att "återfallen" är vanligare även om kurerna är kortare i förhållande)? Att frysa/bränna prickarna r inte ett alternativ då jag inte har råd att uppsöka sån behandling (speciellt inte återkomande). Död

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.04.2025
Hej,
Absolut kan du be om att få Aldara, men sedan är det förstås upp till läkaren vad som skrivs ut beroende på hur läget ser ut. Men som patient har man alltid rätt att komma med frågor och önskemål, oavsett vilken del av kroppen det gäller. Och om läkaren sedan av någon anledning föreslår någon annan behandling så är det upp till hen att motivera varför det isåfall skulle vara bättre.
Det är bra om du kan vara tydlig och öppen med din läkare, då har hen större möjligheter att kunna ge dig rätt behandling.
Kram,
Tessi