Klamydia igen?
03.02.2025
Hej!
9.1 fick jag antibiotika för klamydia. Testade mig nu igen 22 dagar efter påbörjad behandling. Det visade sig vara positivt. Kan det vara så att antibiotikan (engångsdos) inte funkat (eftersom jag t.ex dryckit alkohol under veckan efter engångsdosen då jag ibte fick instruktioner om att inte göra det och google sa att det borde vara ok) eller kan det vara ett "falskt" positivt testsvar? (Jag kan me säkerhet inte ha hunnit bli smittad igen under denna period) Hmmok

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.02.2025
Hej,
Det bästa är om du kontaktar preventivrådgivningen och rådgör med dem. I de flesta fall räcker en engångsdos av antibiotika (eftersom den är långverkande) men det är just därför man tar ett kontrollprov för att säkerställa att antibiotikan har hjälpt. Det är rekommenderat att provet tas 4 veckor efter att man avslutat behandlingen eftersom smittan kan vara synlig även efter att den blivit behandlad. Så jag kan inte ta ställning till om provet visar "falskt positivt" med tanke på att det togs 22 dagar efter att du påbörjat kuren, utan det är någonting som sjukvården måste ta ställning till. Men lite beroende på hur komplicerad infektionen är (om den sitter högre upp i reproduktionsorganen) så kan det istället för en engångsdos krävas en tvåveckors behandling med en annan antibiotika.
Jag vet ju inte heller om du har en partner, och OM du har det så har hen säkert blivit behandlad men vill ändå påminna om det också just för att det händer att man smittar varandra fram och tillbaka om endast den ena blivit behandlad.
Så ring till preventivrådgivningen så får de avgöra om det skall tas ett kontrollprov till eller om det behövs en annan antibiotikakur.
Kram,
Tessi