Testa sig?
18.12.2024
Om man har haft sex med kondom ska man testa sig för könssjukdom? Fast man inte skulle ha några symtomer bara för att veta att man inte har någon sjukdom? ..
Viveca

Ungdomsinformatör Viveca svarar
19.12.2024
Hej,
Tack för din fråga. Vad fint att du vill ta hand om din hälsa och säkerhet, det är väldigt ansvarsfullt av dig.
Om du har använt kondom så som den skall användas och denna inte har gått sönder under samlaget, så kan du nog lita på att kondomen gjort det den skall göra. Med andra ord, så finns det inga större skäl för att misstänka att du skulle ha kunnat få en könssjukdom och således måste du inte testa dig (om du ändå vill testa dig, så ska du ju såklart göra det).
Däremot är det nog bra att regelbundet gå och testa sig (t.ex. var tredje månad oberoende om man misstänker att man har en könssjukdom eller inte) om man har sex med olika personer för att helt enkelt vara på den säkra sidan – även fast man alltid använt kondom. En del könssjukdomar kan ha en väldigt lång inkubationstid (från veckor till flera månader), medan andra kanske inte ger upphov till några symptom alls. Således är det bra att testa sig för säkerhetsskull alltid nu som då, så att man kan vara säker på att allt är som det ska. Att rutinmässigt testa sig avdramatiserar också hela testprocessen och dämpar eventuella rädslor som man kan ha för könssjukdomar och/eller testsituationen. Dessutom är det ju jätteskönt att veta att man inte bär på någon infektion och att det inte finns risk för att man skulle ge en infektion till någon annan. Och sist men inte minst, så hjälper rutinmässig testning med smittspårningen, vilket alltid måste göras när en person diagnostiseras med en könssjukdom.
Om vi alla tar ansvar över att hålla koll på vår egen hälsa, kan vi tillsammans minska på prevalensen av diverse könssjukdomar.
Ha det så bra och sköt om dig!
Kram,
Viveca