Var kan man testa sig?
21.10.2013
Hej!
Jag har en fråga såhär i allmänhet gällande könssjukdomar. Ifall man misstänker att man har en könssjukdom, var kan man testa sig för detta? Är det bara den lokala HVC:n som man skall ringa till eller finns det skilda ställen dit man kan gå?

Ungdomsinformatören Sanna svarar
25.10.2013
Hej, det är oftast på sitt vanliga HVC men om man studerar så finns det ofta en studenthälsovård dit man kan gå. Skolhälsovården brukar kunna ge råd. I vissa kommuner har de familjeplanering på HVC där de också testar könssjukdomar, skriver ut preventivmedel osv. Det är lite olika i olika kommuner. Men enklast är det nog om du antingen tar kontakt med skolhälsovården eller till egen hälsostation. De har tystnadsplikt så det är ingen fara att gå dit. De ser allt möjligt varje dag. Det är deras jobb. Bättre att man kollar sig och kanske får medicin än att man struntar i allt och smittar vidare.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna