16 årig ha sex med 15 årig
04.08.2016
Hej, min flickvän är 15 år (01) och jag är 16 (00). Så frågan är kan jag bli dömd för typ utnyttjande av barn om jag har sex med henne bara för att hon är 1 år yngre? potatis

Ungdomsinformatören Sanna svarar
05.08.2016
Hej potatis
Du hittar svaret på din fråga på våra infosidor, ett utdrag:
" OBS! Sex mellan två personer under 16 år: Om det inte finns någon större skillnad i psykisk och fysisk mognad mellan två personer under 16 år och om det inte kränker den sexuella självbestämmanderätten, så anses det kanske inte vara något brott – här ger lagen utrymme för en flexibel bedömning. I praktiken innebär det här att det exempelvis är okej att två 15-åringar har sex med varandra så länge båda verkligen är med på det och villiga och själva känner sig själsligt och fysiskt redo för det. Detsamma om den ena är just över och den andra just under 16. "
Du kan läsa hela sidan om detta och mera HÄR.
Med andra ord det är nog ok bara ni båda är med på det och förstår att båda har sin fulla rätt att ändra sig precis när som helst, oberoende av hur långt man hunnit. Bådas vilja och önskningar ska respekteras.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna