2glömda piller
26.10.2021
Hej igen, 16 åringen som glömde 2 p piller häär. Vill tillägga att jag efter att glömt två dagar märkt att jag fått mens. Men efter att jag märkt mensen tog jag 3 p piller istället för ville verkligen inte ha mens. Kanske inte bästa idéen men jag gjorde det. Och tog 3 dagar irad ett extra p piller(ett på morgon och ett på kväll). Nu undrar jag mest när jag ska testa mej för graviditeten. För att kan ju vara att nästa gång jag tar sockerpillren (om 5 dagar) får inte jag mens eftersom att jag förraveckan hade mens en eller två dagar. Så undrar om jag ska vänta till nästa kartas sockerpiller och skippa denna månad. Eller ska jag ta denna månads socker piller och se, men ändå vänta till nästa månads socker piller. När ska jag testa mej för graviditet är frågan :/ Jeeuu

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.10.2021
Hej,
Jättebra att du skrev in på nytt. Det är ju därför vi finns, för att det finns någon man skall kunna fråga då man går och funderar på någonting.
Det är helt normalt att man börjar blöda om man glömmer två piller. Det beror på att hormonnivån sjunker så mycket att kroppen tror att det är dags för "tömning". Det att du tog in extra p-piller dagarna efter att du glömt pillret var antagligen helt onödigt - och eventuellt råddar till systemet mer än nödvändigt, även om jag förstår att det var en panikreaktion.
Du kan, precis som du själv föreslår börja med nästa karta direkt då du ätit de aktiva pillren i denna karta. Så att du hoppar över sockerpillren. Precis som du skriver så har du ju haft en blödning denna månad och med tanke på de "extrapiller" du tog så kanske det skulle vara lättare för din kropp om du inte tog din paus nu utan först efter nästa karta.
Du skall testa dig för graviditet då det har gått 3 veckor sedan du glömde dina piller. Det beror på att det då var tre veckor sedan en befruktning eventuellt skulle ha kunnat ske - så OM du skulle vara gravid så skulle det synas på testet då. Anledningen till att det är viktigt att du testar dig är att efter att ha råddat med p-pillren (först glömt och sedan dubblat, blött några dagar och sedan ätit kartor ihop) så kan man inte nödvändigtvis ha blödningen som ett tecken på att man inte är gravid - för det kan hända att blödningen uteblir bara för att din kropp är råddig av pillren eller för att du stressar.
Jag tror inte att du är gravid, men det är ändå viktigt att kolla upp den saken så att du är säker. Ett test i butiken kostar några euro (från 3 euro och uppåt), och om du går via din skolhälsovårdare så kan hon lägga en remiss till dig så att du får gå och lämna ett urinprov på laboratoriet - då kostar det ingenting för dig. Om det känns jobbigt så behöver du inte heller berätta hela långa historien för din hälsovårdare utan det räcker med att du säger att du glömde två piller och att du nu vill utesluta att du blivit gravid. Vill du inte tala med skolhälsovårdaren så kan du också ringa direkt till preventivrådgivningen och be dem lägga en remiss.
Vissa skolhälsovårdare har test som man kan ta på deras mottagning, men jag vet inte hur det är på din ort eftersom det kan variera från en hälsovårdare till en annan. Men huvudsaken är att du vet att du får bli testad gratis via skolhälsovårdaren/preventivrådgivningen. Om det just nu känns väldigt tungt och ensamt att bära på din oro så kan du alltid gå och tala med hälsovårdaren redan nu. Du är inte den första som går igenom en liknande situation (och inte den sista heller) så det är ingenting du behöver skämmas över. Du har gjort det du har kunnat och vem som helst kan glömma sina piller - det enda man kan göra är att försöka minnas dem i fortsättningen. Jag förstår om mitt svar känns råddigt, men det är ibland svårt att förklara dessa saker i skriven text..
Nu tar vi en sak i taget. Fortsätt på nästa karta då denna är slut. Då det gått tre veckor sedan du glömde pillren så testar du dig. Antagligen är testet negativt och då är det bara att leva vidare. Skulle testet mot förmodan vara positivt så funderar vi över den saken sen. Det ordnar sig. <3
Kram,
Tessi