Abort
06.04.2025
Hej, måste man ha tillstånd av en förälder att göra abort? Måste man berätta åt mamma Elr pappa om man är gravid och vill göra en abort. Kan man bara göra en abort utan att ens föreldrar vet? Hejhejhej
Viveca

Ungdomsinformatör Viveca svarar
14.04.2025
Hej och tack för din fråga!
Jag vill börja med att be om ursäkt för att du fått vänta så länge på svar.
En minderårig behöver inte ha sina föräldrars tillstånd till att göra abort och föräldrarna måste inte informeras om vårdbeslutet OM den minderårige kan anses vara tillräckligt mogen för att fatta sina egna vårdbeslut. Så ja, du kan göra en abort utan att dina föräldrar ens vet om det.
Vårdpersonal kan dock vara tvungna att samråda med en minderårigs föräldrar om den minderårige inte kan anses vara tillräckligt mogen för att fatta ett specifikt vårdbeslut. Detta, d.v.s. en minderårigs förmåga att ta ställning till sin behandling, bedöms i förhållande till den minderåriges utvecklingsnivå och den behandlingsåtgärd som beslutet gäller. Nu vet jag inget om din mognadsnivå, så jag kan inte säga hur det skulle vara i ditt fall, men vårdpersonalen skulle högst antagligen i ditt fall vilja diskutera beslutet om abort och om att underhålla vården för dina föräldrar mycket grundligt. Du kan t.ex. bli remitterad till ett extra möte med en socialarbetare, sjukskötare, eller läkare där du och yrkespersonen diskuterar dina val och beslut tillsammans.
Du kan läsa mera om ämnet här.
Med tanke på det du skrev i hemliga rutan vill jag lyfta fram att det bästa sättet att undvika att måsta göra en abort är att skydda sig mot en oönskad graviditet. Jag rekommenderar att du tar kontakt med familjeplaneringen i din hemkommun eller skolhälsovådaren på din skola för att diskutera olika preventivmedel. På så sätt får du hjälp med att hitta det preventivmedlet som passar dig bäst. Kom ihåg att preventivmedel är gratis för alla under 25 åringar.
Ha det bra och sköt om dig!
Kram,
Viveca