Ålder ok
15.04.2025
Jag tycker att det skulle kunna vara skönt att ha sex med en liten äldre kvinna är det lagligt? Jag är 16. Hon jag tänker på är ca 30. Även min kompis som är 15 har tänkt kanske testa det. Hurdanna är åldersregler Sasse
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
17.04.2025
Hej!
I Finland är åldern för samtycke 16 år. Det här betyder att en 16-åring i praktiken nog kan ha sex med en 30-åring. Men kom ihåg att bara för att lagen inte förbjuder sex mellan en byxmyndig tonåring och en vuxen betyder det INTE att det är en bra idé eller något man borde göra.
Lagen är också tydlig med att en vuxen som har någon form av maktposition över tonåringen inte samtidigt får ha en sexuell relation med hen.
Om den här kvinnan du talar om är t.ex. din lärare, ungdomsledare, chef eller på något annat sätt har en roll där hon har någon form av makt över dig, är det inte okej för er att ha sex.
Skulle den här 30-åriga kvinnan ha sex med din vän som bara är 15 år skulle hon begå ett brott. Eftersom han är minderårig kan han inte samtycka till sex med en vuxen. All form av sex som sker utan samtycke räknas som våldtäkt och eftersom din vän är minderårig skulle det räknas som våldtäkt mot barn.
Lagen finns inte till för att stoppa unga och personer på ungefär samma mognadsnivå från att ha sex med varandra. Den finns till för att stoppa vuxna från att utnyttja barn och unga sexuellt.
Som jag tidigare nämnde är det viktigaste samtycke när det kommer till sex och fysisk kontakt. Nu låter det lite som att ni siktat in er på den här äldre kvinnan utan att ta i beaktande vad hon känner kring det här. Innan du funderar och planerar längre än så här är det kanske vettigt att kolla ifall hon över huvud taget är intresserad av dig. Med tanke på den höga åldersskillnaden och mognadsskillnaden skulle jag rekommendera att du sänker dina förväntningar en aning.
Kram,
Rosanna