Analsex
11.04.2016
Hej :D jag har haft analsex nu med 2 olika killar utan kondom, kan jag få någon sjukdom? Den första har inte varit med någon annan och den andra killen har kanske haft oskyddat sex förr? Och en till fråga, det började blöda lite efteråt, är det farligt? Bananen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.04.2016
Hej.
Ja, du kan få precis samma könssjukdomar genom analsex som genom vaginalt sex. Den enda skillnaden är att du inte kan bli gravid. Så det är precis lika viktigt att man skyddar sig med kondom då man har analsex. Vissa känssjukdomar smittar t.o.m. lättare genom analsex eftersom slemhinnorna är känsligare i analen än de är i slidan. Så kondomen är ett absolut måste vid analesex om du inte är 100% säker på att din partner är fri från sjukdomar.
Måste nr 2 vid analsex är glidmedel. Eftersom det i analen inte utsöndras något naturligt glidmedel som det gör i slidan då man blir upphetsad. Och tillsammans med kondom är det viktigt att man använder ett glidmedel som är vattenbaserat. Man kan med andra ord inte använda vaselin eller matolja eftersom de är oljebaserade och skadar kondomen.
Du skriver att du blödde lite efteråt. Nej, det är knappast farligt. Som jag redan konstaterade så är slemhinnorna i analen väldigt känsliga och det blir lätt små bristningar i slemhinnan eller vid ringmuskeln som kan blöda lite. Oftast går det över ganska snabbt. Det lönar sig naturligtvis att följa med saken. Men ofta kan man undvika problem med blödningar bara man är försiktig, d.v.s. ser till att använda ordentligt med glidmedel och att han inte kommer in för snabbt utan i takt med att ringmuskeln ger efter.
Var rädd om dig själv och använd kondom i fortsättningen!
Kram,
Tessi