Analsex (snabbt svar...)
01.07.2019
Hej. Jag har gjort en sak jag ångrar nått så enormt. Jag har haft analsex igår kväll runt 7 tiden...och jag ville verkligen inte...men när jag och min pojkvän hade sex bakifrån så drog han helt plötsligt ut den,började ta glidmedel i rövhålet och jag frågade va han gjorde och han sa ba inget åså helt plötsligt tryckte han in sin kuk i min röv....och den kuken är inte liten heller (ca 24 centimeter när den är hård) och jag SKREEEK för de gjorde så himla ont men han tyckte det va jätteskönt och han säger nu i efterhand att han va nära att komma. Han höll på i rövhålet i kanske 15 sekunder men sen sluta han för han märkte hur ont det gjorde för mig. Men nu efter så blöder jag jättemycket därifrån och jag har behövt stoppa i en tampong nu i rövhålet för jag blöder konstant därifrån och det gör JÄTTEONT att bajsa och hade diarre imorse utan anledning (vet inte om det kan ha nått med de att göra men ändå) men är jätterädd att nått gick sönder eller att han på nått sätt förstörde nått där. Jag har nu inte pratat med han om de så mycket för jag e så rädd att om jag börjar prata om de så tror han att jag vill göra det igen. Jag har även svårt att sitta ner och ligga på rygg i sängen. Och vet helt ärligt inte heller om jag kommer våga ha sex med han mer bakifrån för är rädd att han ska göra det igen... vad ska jag göra? Räknas detta som våldtäkt? Alicia

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.07.2019
Hej.
Alltså jag är så arg på din pojkvän så jag kokar. Jag önskar att han var här så jag fick förklara för honom hur saker fungerar.
Han gjorde fel. På flera olika sätt. Och jag tycker att ni skall prata om detta. Man har aldrig, aldrig någonsin, analsex med någon utan att först försäkra sig om att det är okej med den andra. Just därför att det finns en risk att man skadar någonting om den andra inte är med på det, och att det kan göra obeskrivligt ont om man är oförsiktig. Båda två måste vilja ha analsex för att det skall fungera, och det går inte till som det gör på film, att man bara kör in den. (Skillnaden är att på film är de ofta bedövade just för att det inte skall göra så ont, och det är ju inte första gången de har analsex så de vet lite mer om vad som är att vänta.)
Så OM han skulle ha gjort rätt, så hade han först och främst frågat dig om du vill. (detta gäller ALLA, oavsett ålder eller hur många gånger man har haft analsex innan det.) Och jo, glidmedel är jätteviktigt, men det är ju inte det enda man måste tänka på. Anatomin i ringmusklerna är sådan att det måste ske långsamt för att ringmuskeln skall hinna slappna av och öppna sig. Annars gör det fruktansvärt ont. Så man kan räkna med att själva införandet måste ta minst 20 sekunder för att kroppens reflexer skall hinna med. Då är det bäst om killen håller sig helt stilla och att det är "mottagaren" som rör sig och sakta tar in mer och mer av penisen. Men även sedan penisen är inne så är det inte bara att köra på som vid vaginalt sex, utan man måste vara mycket mer försiktig.
Så som du märker så har din kille en hel del att lära sig. Saker som man MÅSTE fatta om man skall kunna ha analsex. Ni måste diskutera det som hände, för att han skall förstå att han inte får göra om det. Sex som görs bara på den ena människans villkor är inte sex utan ett övergrepp. Nej, jag skulle inte säga att det räknas som en våldtäkt - mer som oerhört dåligt omdöme från din killes sida och sex som gick riktigt snett. Det var ju knappast så det var meningen att det skulle gå, men han behöver förstå att detta inte är någonting han gör om, någonsin, utan att fråga först och få ett JA.
Angående din blödning så tycker jag inte att du skall använda en tampong där eftersom området inte klarar av det. Om det sipprar blod hela tiden så skall du hellre använda en binda. Slemhinnan i ändtarmen är väldigt känslig, så den kan lätt blöda även om det inte skulle vara någonting stort som har skadats. Det att du har diarré kan mycket väl ha med detta att göra. Dels känner din tarm av att du är stressad/har smärta, och dels förstår ju tarmen att avföringen måste vara mjuk om den skall ta sig förbi de områden (din inre ringmuskeln?) som nu gör ont.  Så diarrén är antagligen mer din kropps sätt att vara snäll mot dig.
Du vet ju bäst själv hur mycket blod det handlar om. Ta värkmedicin och följ med blödningen. Om den inte upphör eller minskar ordentligt inom 24 timmar så tycker jag att du skall kontakta en läkare.
Jag hoppas att din pojkvän förstår hur fel han gjorde, och att han förstår att han aldrig någonsin får göra om det. Han borde ta reda på mer fakta om analsex, vilket han kan läsa här. Jag är så ledsen att din upplevelse blev som den blev, och att han förstörde den för dig med att vara okunnig och självisk.
Många många kramar <3
Tessi