Är det dåligt att läsa porr??
02.11.2020
Hej!
Jag har alltid hört hur alla i skolan o föräldrar o så säger hu dåligt det är att kolla på porr för det är så brutalt o ger en dålig bild av sex. Hur är det då med att läsa om olika sex scener istället för att kolla på dem? Ger det en dålig bild av sex eller är det helt ok? Det kan t.ex vara två karaktärer från nån TV-serie som har sex o då läser jag de. R.P

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.11.2020
Hej,
Det är en bra fråga, som inte är helt lätt att svara på.
Jag tror att de flesta som "varnar" unga människor för att titta på porr är rädda för att de skall se saker som de inte förstår eller få en uppfattning om att sex alltid måste se ut som det gör i porrfilmer. Det finns både för- och nackdelar med porr. Fördelen är t.ex. att det kan vara upphetsande att titta på och att man kan hitta material som man kan fantisera om, medan nackdelen är exempelvis att det ger en ganska overklig bild av hur sex i verkligheten ser ut - men det är ju inte heller unikt för bara porrfilmer utan gäller i stort sett alla filmer (Harry Potter eller Birds of Prey är ju inte heller verklighetstrogna - och det förstår nog alla.)
Porrfilmer är gjorda för vuxna människor, och det är en industri som har många problemområden, men man måste komma ihåg att inte heller alla filmer är brutala eller kvinnoförnedrande eller ger en felaktif bild av sex. Det finns väldigt många olika typer av pornografiskt material och det kan finnas lika stora skillnader som mellan vilka andra filmer som helst.
Fördelen med att läsa saker som ger material till dina fantasier är att du själv i högre grad kan föreställa dig hur det ser ut, så risken är mindre att ditt öga vänjer sig vid att sex "ska" se ut på ett visst sätt.
Jag tror att huvudsaken i ALLT sex, både sex på film, i böcker eller i verkligheten är att alla är med på det som händer och att ingen far illa. Om man följer den regeln så är det okej. Jag tycker inte att du skall ha dåligt samvete över saker du tittar på eller läser om det får dig själv att bli upphetsad eller må bra.
Kram,
Tessi