Är det normalt?
24.09.2021
Hej, är det normalt att alltid när man blir kåt eller ska göra något sånt blir man baksnödig och känner att man måste bajsa?? bajsnödig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.09.2021
Hej,
Jag tror inte att det är någonting som är "fel" på dig för att du upplever att du blir bajsnödig då du blir kåt, även om jag inte heller kan svara på hur vanligt det är att det känns så. Det kan ju bero på många olika saker, primärt kanske hur din matsmältning fungerar och när du har bajsat senast. Om du ofta har trög mage eller förstoppning så kan det tänkas att du kan bli mer medveten om att tarmen inte är tom då du blir upphetsad eftersom blodflödet i vävnaderna ändrar.
Det du själv kan tänka på är alltså hur din mage fungerar normalt, och om det finns någonting du kan göra åt saken. Om det t.ex. är så att du ofta har förstoppning så kanske du kunde testa med att dricka mer och äta mer fibrer för att mjuka upp tarminnehållet. Då skulle kanske din mage fungera mer regelbundet så att du inte skulle uppleva att du behöver gå och tömma den då blodflödet ökar.
Jag vet inte hur stort problem detta är för dig, eller om du ens upplever det som ett problem eller bara ett konstaterande, men tveka inte att ta upp saken med t.ex. en hälsovårdare om du känner att du vill diskutera det.
Kram,
Tessi