Att komma som tjej
27.04.2020
Hej!
Den här frågan har ställts några gånger men jag är inte riktigt nöjd med svaren som getts till de tidigare så nu ställer jag den själv också.
Jag har problem med att komma. Både med mig själv och min partner. Jag är 19 just nu och har aldrig kommit i hela mitt liv. Jag har aktivt onanerat sen jag var liten och har haft en del partners under några år men har aldrig lyckats. Min nuvarande kille tar hela situationen ganska hårt psykiskt och själv mår jag inte jättebra över det hela heller.
Jag har även testat använda både vibratorer och dildos. Från början gav det absolut 0 resultat men efter någon månad har det börjat bli skönt men absolut inte så skönt som t.ex sex med partner.
När vi ligger blir det ofta otroligt skönt och det händer att jag ”sprutar” ibland men det är som att det krävs något mer men jag vet inte vad.
De senaste två åren har jag mer eller mindre slutat att onanera eftersom jag mer eller mindre haft förhållanden under den tiden och vi träffats så ofta att suget inte hunnit byggas upp när jag varit ensam.
Jag vet att ja bara borde låta det ta tid men hur länge ska man egentligen vänta? Min kille tycker jag ska söka hjälp och prata med någon som vet mer, vilket jag också vill, men jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig.
Tack för svar :)
Kram Lisa

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.04.2020
Hej,
Eftersom alla människor och alla kroppar är olika så är det inte lätt att ge ett svar som skulle lösa alla problem. Jag kan förstå att din kille gärna skulle se dig njuta, men det är trist att han "tar det hårt" att du inte kommer, eftersom det i sig gör det till en prestation och en stressfaktor, vilket kan göra det svårare. Jag förstår att du vill komma - men vägen dit måste börja med att du njuter - inte att du stressar - och inte att din pojkvän stressar.
Du skriver att du har testat med både dildos och vibratorer men att det inte har hjälpt. Jag vet ju inte vilka hjälpmedel du har använt, men om du inte ännu har testat med en Satisfyer så rekommenderar jag det. Priset på en Satisfyer Pro 2 varierar ganska mycket, men de kostar runt 30 euro om man beställer en på nätet. (man kan få den betydligt billigare också om man har tur). Skillnaden mellan den och en "vanlig" vibrator är att den är mer fokuserad på klitorisstimulering. Det kanske är värt ett försök. Till en början kan man irriteras av ljudet men det är en vanesak.
Du skriver också att det händer att du ejakulerar då ni har sex, men att det känns som att du ändå inte riktigt när ända fram, vilket antagligen är sant. Det att man ejakulerar hänger för tjejer inte nödvändigtvis ihop med att man får orgasm - det är två olika saker (vilket ganska få verkar känna till).
I övrigt så är det nog basic saker som gäller, att slappna av och att sträva efter att det skall vara skönt - jag förstår att det känns otillfredsställande och att du helst skulle ha ett rakt svar, men det är nästan omöjligt för någon annan att ge ett svar på hur du skall komma - eftersom det är din kropp och den är helt unik.
På det området du bor finns det möjlighet att träffa en sexualrådgivare, du kan då boka tid via preventivrådgivningen. Deras tel.nr hittar du på nätet. Det kan kännas skönt att tala med någon och känna att man får stöd. Men du skall veta att du inte är ensam, och att det inte betyder att det aldrig kommer att lyckas bara för att det inte har hänt ännu.
Ge inte upp <3
Kram
Tessi