Bakifrån
29.11.2022
Har hört att killar oftast vill knulla bakifrån. Det känns lite obekvämt för mej att killen då ser båda hålen och i princip kan ”välja” vart han vill komma in. Hur ska tjejen vara aktiv under samlaget? Kan jag massera klittan under knullet?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.12.2022
Hej,
Att man har sex på det sättet att killen tar en bakifrån är nog en ganska vanlig ställning, men det är ju inte heller någonting man måste göra om man inte själv känner sig bekväm med det. Det du skall komma ihåg är att INGEN har rätt att "bara välja hål", utan det att man har analsex är ALLTID någonting som måste diskuteras innan man gör det eftersom det ställer helt andra krav än vaginalt sex.
Det är möjligt att många killar tror att analsex går till i verkligheten likadant som det gör på film men så är det trots allt inte. I analsex är det väldigt viktigt att båda två är 100% med på vad som händer eftersom det annars kan vara otroligt smärtsamt och risken finns att man skadar sig. I ändtarmen finns två slutarmuskler, dels den yttre (som är delvis viljestyrd) men också den inre, som sitter ca 10 cm upp. Denna är i normala fall stängd och öppnas först då man försiktigt trycker mot den. Så då man har analsex och killen kommer in så måste man vänta i 10-20 sekunder på att muskeln skall öppna sig innan han kan komma in helt. Man måste även komma ihåg att använda glidmedel eftersom det inte finns någon naturlig lubrikation i ändtarmen.
Så bara för att man har sex med någon innebär alltså inte att man automatiskt ställer upp på vilken ställning som helst, eller att man automatiskt skall ställa upp på analsex, utan detta måste man tala om och om man inte vill göra det så får den andra helt enkelt acceptera den saken.
Du frågar hur tjejen skall vara aktiv under samlaget, och jag antar att du då menar om man har sex bakifrån? Precis som du skriver så är det helt på sin plats att antigen tjejen själv eller killen samtidigt smeker henne med handen, eftersom det trots allt är vid klitoris som tjejens mest känsliga punkt är. Hela poängen med sex är ju att det skall vara skönt, så det är helt upp till dig själv om du vill smeka dig själv eller om du vill visa din partner hur han skall göra det skönt för dig.
Kram,
Tessi