Beroende utav onasion
09.03.2019
Hej decibel.
Jag har återfått ett onasionsberoende, vilket försämrar mitt psyke samt min skolgång.
Jag är ej medveten om hur ett beroende utav detta slag åtgärdas. Er hjälp skulle vara mig till stor fördel.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.03.2019
Hej,
På basen av din fråga är det svårt att veta om det faktiskt är frågan om ett beroende, eller att du i största allmänhet tycker att det är ett problem att du onanerar? Men du skriver att det är ett problem för dig, och då är det det vi måste utgå ifrån.
I sig är det varken skadligt eller skamligt att onanera, det är ett bra sätt att lära känna sin egen kropp och sin sexuella lust. Olika personer onanerar olika ofta, vissa onanerar inte alls eller väldigt sällan, medan andra gör det flera gånger per dag. Det är helt normalt - i all synnerhet för unga personer. Men om man t.ex. onanerar i en sådan utsträckning att det går ut över allt annat man gör, t.ex. att man får svårt att koncentrera sig eller svårt att finna en mening med andra saker man gör så är det givetvis ett problem. Jag tror att det många gånger är svårt att hantera beroendeproblematik på egen hand, så om du upplever att det är ett problem för dig så rekommenderar jag att du skulle tala med någon, trots att det kan kännas svårt att prata om så pass privata saker.
Kanske du via skolan eller hvc kan komma i kontakt med en psykolog? Psykologer har kunskap i problematik av detta slag, både då det handlar om beroendeproblematik och sexberoenden, så jag tror att ditt problem skulle tas på allvar utan att du skulle behöva känna skuld eller skam över saken. Ibland behöver man helt enkelt ventilera sina problem med en vuxen person - oavsett vad problemet handlar om. Och beroendeproblematik upplevs oftast som skamligt - det är ingen skillnad vad beroendet gäller.
Jag föreslår att du kontaktar hvc och ber om en tid till en psykolog. På din hemort finns också psykologer och övrig personal som specifikt tar emot unga personer. Jag tror att du helt enkelt behöver tala med någon som kan hjälpa dig se din situation ur en annan vinkel. Det finns nog hjälp att få.
Kram
Tessi