Blod efter orgasm
23.08.2020
Hej, det har hänt ett par gånger nu att jag har fått mens/blod efter en orgasm. Jag kommer alltså inte via penetration utan av att stimulera klitoris. Genast efter orgasmen har det då hänt att det runnit massa blod ut (ovanligt mörk och rinnig). Det har hänt vid mensens slut men också mitt i cykeln. Jag äter minipiller för skydd mot graviditet.
Varför blöder jag ibland efter en orgasm då man bara har stimulerat klitoris? Är det farligt eller normalt? Salva

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.08.2020
Hej,
Eftersom du skriver att blödningen uppstår utan penetration så behöver vi inte fundera på att du skulle ha skadat dig på någonting.
Orgasmen innebär förstås att alla muskler och också livmodern påverkas av sammandragningarna, så om det finns blod som är "på väg" så skuffas det givetvis ut snabbare av en orgasm.
Med minipiller är det vanligare att man får mellanblödningar och att mensen kan vara oregelbunden, så min spontana gissning är att det helt enkelt har råkat sammanfalla med att du onanerat vid ett sådant tillfälle. Du skriver att blodet är mörkt vilket får mig att anta att det kommer från livmodern och inte från något färskt sår eller skada, MEN, om du i något skede har haft oskyddat sex och därmed inte är 100% säker på att du är frisk så tycker jag att du för säkerhets skull skall testa dig för könssjukdomar. Du kan då kontakta din preventivrådgivning och be dem lägga remisser åt dig, vid behov kan de även undersöka dig för att se att allting ser normalt ut.
Men som sagt så tycker jag att det låter mest sannolikt att det är mellanblödningar p.g.a. minipillren, och således ingenting du behöver oroa dig för.
Kram,
Tessi