Blod efter sex
23.03.2025
Hej!
Jag har märkt att jag blöder vissa gånger, inte alltid efter sex, men det är inte mycket blod och det är bara en rosa färg. Min partner brukar komma in i mig och efteråt kommer det ut cum och blod (som bara är lite rosa). Det tar inte ont under samlaget. Jag går även på P-piller och har gått det nu i nästan 3 år.
Vad kan detta bero på och är det farligt? Jag har även testat mig för könsjukdomar och har inga.
Jag har även en annan fråga!
Vad är det bästa sättet att ta hand om sitt underliv?
Och kan hur man tar hand om det påverka i framtiden om man kan bli gravid? Leena

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.03.2025
Hej,
Det är verkligen inte lätt att ge något exakt svar på varför du ibland blöder efter sex. Det skulle vara bra om du t.ex. för dig själv kunde anteckna i en kalender när det inträffar så kanske det är lättare att se om det finns något samband med din menscykel. Även om du äter p-piller så sker det ju hormonella förändringar i kroppen under menscykelns gång som eventuellt kan göra dig mer benägen att blöda under vissa perioder. Det kan också hänga ihop med vilken ställning ni har sex i, t.ex. om ni vissa gånger har sex i en ställning där din kille kommer åt att stöta mot livmodermunnen så kanske det lättare uppstår små blödningar.
Det är bra att du har testat dig för könssjukdomar, så vet vi i alla fall att det inte beror på någonting sådant.
Mitt förslag är allså primärt att du skall följa med saken och anteckna i din kalender eller i din mensapp då det inträffar, så kanske du på sikt kan se ett samband. Det är alldeles bra att du har reagerat på saken - men det innebär inte heller att någonting måste vara fel. Då man är upphetsad samlas väldigt mycket blod i vävnaderna så även alldeles små sår eller bristningar slemhinnan kan blöda. Kom ihåg att du alltid kan kontakta preventivrådgivningen och diskutera saken med en barnmorska, och om du inte hittar något samband men blödningarna fortsätter så tycker jag att du skall boka tid för en gynekologisk undersökning om några månader bara för att kolla att allt ser ut som det ska.
Då det kommer till det bästa sättet att ta hand om sitt underliv så är svaret att alla underliv är olika och det kan variera väldigt mycket från en person till en annan hur känsligt t.ex. pH-värdet är. Vissa tjejer klarar t.ex. inte alls av att killen för utlösning inne i dem, eftersom det påverkar slidans pH-värde vilket kan leda till irritation, klåda, ökade flytningar o.s.v. Så beroende på hur känslig man är så får man försöka hitta ett sätt att sköta sitt underliv som passar en själv bäst. En grundregel är ändå att alltid undvika tvål i underlivet och enbart tvätta underlivet med vatten. Om man sedan upplever några symtom så får man försöka behandla underlivet på olika sätt för att det skall må bra.
Med tanke på fertilitet i framtiden så handlar det för underlivets del mest om att se till att testa sig för könssjukdomar då det finns anlednigar till det (obehandlad klamydia kan t.ex. ställa till det.) men oftast är det kanske inte problem i underlivet som orsakar infertilitet utan mer de val vi gör varje dag, t.ex. användning av tobak, alkohol, hur regelbundet vi lever och vad vi äter. Så försök att ta hand om dig själv helt enkelt så har du de bästa förutsättningarna att bli mamma den dag det blir aktuellt.
Kram,
Tessi