Blöda under första samlaget
17.11.2024
Hej! Jag har sett mycket på sistone att man börjar blöda första gången man har sex. Är detta sant? Varför händer detta och hut blöder man då inte av tex en dildo? Hon

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.11.2024
Hej,
Precis som du har kommit fram till genom det du har läst så kan det vara så att tjejer blöder den första/de första gångerna som hon har penetrativt sex. Men ALLA tjejer blöder inte. Det är inte så lätt att ge någon exakt statistik på hur vanligt det är att man blöder, men i en (högst ovetenskaplig) gallup som Decibel gjorde på Instagram bland våra följare för ett par år sedan så visade den att ca en tredjedel av tjejerna blödde i samband med att de hade sina första penetrativa vaginala samlag.
Du undrar varför man blöder i samband med vaginalt sex och inte t.ex. med en dildo, vilket jag tycker är en mycket bra fråga. Faktum är att det nog händer också. Det att det inte talas lika mycket om dessa blödningar beror på några olika saker -  dels är det kanske inte lika ofta man delar med sig av sina första dildoupplevelser så det talas helt enkelt inte lika mycket om det, dels är det långt ifrån alla tjejer som onanerar genom att föra in någonting i slidan, så många tjejer har inte upplevt penetration med dildo innan de har penetrativt sex eftersom det inte är så de onanerar. Men sannolikt viktigaste faktorn i detta är att det är betydligt mer spännande och nervöst att ha penetrativt sex med en partner än det är att föra in en dildo då man är ensam- med den påföljd att man ofta spänner sig mer vid sina första samlag än vid onani, och då är det naturligtvis större risk för sprickor i slidkransen som ger upphov till blödning.
Men det att man blöder, OM man blöder är inte farligt och oavsett om penetrationen sker med hjälp av en dildo eller en penis så brukar blödningen upphöra förhållandevis snabbt och inte leda till några fortsatta problem. Om det däremot skulle vara så att man blöder i samband med varje gång man penetreras, även den tionde eller hundrade gången så är det någonting man skall kolla upp hos en gynekolog.
Kram,
Tessi