Börjar bli sexsugen
07.02.2016
Hejsan Decibel!
Först och främst tack för en bra sida, den har hjälpt många gånger!
Dehär ja, jag är i en sån situation att jag aldrig har haft någon tjej, så man kan väl säga att jag är helt oerfaren gällande allting som har att göra med parförhållanden och sex (med annan person än mig själv då menar jag). Jag har väl kramat någon tjej nån gång men aldrig hånglat eller något sånt...
Nu har jag ju börjat komma upp i åren och det börjar märkas att kompisar, speciellt flickor börjar ha mycket erfarenhet av sånahär saker.
Jag vet inte men jag börjar bli så otroligt sexsugen, tänker på det nästan varje dag... att jag skulle vilja vara med nån tjej. Såklart vill jag spara mig till någon jag verkligen vill göra det med, då jag ändå har väntat såhär länge men hur skulle jag kunna vända den här känslan till något positivt istället? Jag skulle bara vilja krama någon ibland och berätta hur mycket jag tycker om den.
Kan jag stilla mitt behov på något sätt? "Lena-Handén" funkar i och för sig helt okej men ja, finns det något annat jag kan pröva?
Jag vet inte direkt om jag skulle vilja ha ett förhållande (har ju aldrig prövat så jag vet ju inte hur det är) men tror jag behöver ha min frihet ännu, då jag har ganska mycket program och sådär på fritiden... Till saken hör väl den också att jag skulle vara så rädd inför situationen med at ha en flicka, känner mig så oerfaren mot vad alla andra är. Men ibland så längtar jag så efter någon som man skulle få mysa med och kanske ha lite "extra roligt" med sådär, typ friend with benefit...
Nåja, det finns väl inte direkt någon "lösning" på mitt problem men skulle ändå vara tacksam om ni gav mig några kloka ord. Fundersam pojke

Ungdomsinformatören Liselott svarar
12.02.2016
Hej Fundersam pojke!
Jättebra att du vill bolla dina funderingar med oss! Som du sa, så kanske vi inte kan ge dig någon enkel lösning på ditt problem, men vi kan ge perspektiv, tröst, råd och förklaringar, som kan göra det lättare att härda ut med sexlusten. Och överlag: att prata med någon om sina tankar har alltid, alltid varit smartare än att bära omkring på dem helt själv.
Om vi börjar med det här med sexlust. ALLA känner mer eller mindre sexlust i din ålder, det är fullt normalt. För även om man skulle anse sig själv vara asexuell och inte vara det minsta intresserad av att ha sex, så lever könshormonerna rövare i allas våra kroppar, oavsett vad vi tänker, vill och känner inför det. Kroppen bestämmer ganska långt över sig själv inom vissa områden, och till exempel har ALLA lite äldre tonårskillar och unga vuxna nattligt stånd flera gånger per natt under sömnen, helt omedvetet. När sexualiteten genomsyrar både vår vardag och oss som individer, så är det ju till och med svårt att låta bli att medvetet tänka på sex - vi bombaderas med massor av sexrelaterade impulser varje timme. Vi är bara människor, hela bunten, och sexualiteten är en av de starkaste drivkrafter vi människor har. Så det behöver du varken skämmas för, oroa dig för eller ens dölja desto mer. Du är normal.
Sedan är det ju en helt annan sak vad man personligen vid ett visst tillfälle har för möjlighet att göra åt sin sexdrift och sin sexlust. Ofta vill man, men kan inte, eftersom "it takes two to tango" här liksom. Det kan ofta kännas som att man då plötsligt inte alls är herre över situationen och att man inte alls kan bestämma själv över sitt liv. Klart att det här, liksom med så mycket annat här i livet, ofta handlar åtminstone till en del om att kunna acceptera läget, lära sig tålamod och hitta annan tillfredsställelse i livet som kompenserar. Men egentligen är det rätt sällan som vi är helt bakbundna och hjälplösa och inte kan göra något alls åt situationen. Nu menar jag ju såklart inte att alla skulle kunna - och framförallt inte borde - fara ut och köpa sig sex, utan att vi inte heller kan sitta hemma i soffan och liksom vänta på att en sexpartner ska trilla ner i vår famn som genom ett trollslag.
På samma sätt som när det gäller att hitta kompisar eller kärlek överlag, så krävs ett visst mod och en vilja att ge sig ut bland människor och inleda samtal. Helst då riktiga människor i närheten, eftersom det visserligen kan kännas tryggare att gömma sig bakom en skärm när man ska ta kontakt, men det är svårt att slippa förbi en viss punkt (ofta alltså den fysiska) om man inte kan träffas lätt och ofta irl. Så liknelsen får väl bli här något om att dra på sig vandrarkängorna och packa färdkost och ge sig ut i livet på upptäcktsfärd. Det kan såklart vara krogen elle en dans, men det kan lika gärna vara en ungdomssamling av något slag (politiskt, religiöst, en amatörteaterrevy i byns ungdomsförening), en studerandefest, en konsert eller festival), eller en plats med mycket människor på, som ett seminarium eller ett evenemang (kolla tex Kulturskafferiet Ritz utbud).
Sök dig ut bland folk och ha ett öppet sinne! Tänkt inte om alla du ser "skulle hon kunna tänkas vilja ha sex med mig?" utan mera "är månne hon en intressant människa?" Fastän sextorkan skulle fortsätta länge än, så har ditt liv ändå berikats så ofantligt bara av alla personligheter du träffats - och framförallt har du lärt dig massor av relationerna! För se, sex handlar kanske, vad ska vi gissa, 10% om själva sexet (hur man gör osv) och 90% om den sociala relationen mellan två personer. Själva sexet kan exempelvis vara ganska skit den första gången, rent tekniskt, men själva upplevelsen kan vara fantastiskt - för att det handlar om relationen mellan två personer. Och den kan du öva på hur mycket som helst, till och med bli hur skicklig som helst på helt utan sexuella inslag.
Och hej, föstår du dig bättre på människor överlag kommer du att ha en stor fördel sedan när det kommer till det tekniska, för då kommer du att vara lyhörd, kunna tolka hennes kroppspråk och outtalade signaler, gissa dig till förväntningar och drömmar, tolka hennes antdningar osv. Då kommer du mycket bättre än andra rookies förstå om just hon gillar att bli kysst i örat, om hon till och med tänder på alla cylindarar av det, om hon tycker det kittlar eller om hon till och med tycker det är äckligt. Alla är vi nybörjare i början, men du kan välja vad du packar med dig som färdkost, och gräddskummet (på moset, alltså sexerfarenheterna) är kanske inte det smartaste i ryggsäcken, hur gott det än är. Så ut bland folk nu!
Sen ett litet ps angående att "alla andra verkar ha haft sex". Medelåldern för att ha samlag första gången är i Finland lite på 17 år. Varannan 17-åring har inte haft sex. Så inbilla dig inte att varendaste tjej du möter ska ha maaassor av erfarenhet. Har du föjt med på Decibel har du säkert sett hur många frågor vi får av tjejer som skriver att de är så och så gamla men har aldrig blivit kyssta. De finns också där ute. Så tror du att alla andra kan mycket mer om dig, så gör du både henne och dig själv en enorm björntjänst - ja nästan sårar henne innan något ens hänt mellan er. Hur tror du hon känner sig när hon egentligen är lika oskuld, okysst, kåt och längtande som du? Och "hon", det är alltså många det. Sådana tjejer finns bredvid dig i skolkorridoren, längs väggen på dansen, två säten bort i bussen, de extraknäcker i matbutiken och går samma kvällskurser som du. Dessutom: varje kyss är ny, ingen kärlek lik den andra, och varje sexpartner alldeles unik. Skit skillnad vad någon varit med om förr, det är här och nu som är verkligheten!
Samma gäller förväntningarna. Lev här och nu och förvänta dig inte att varendaste tjej du möter har potentialen att vara kvinnan i ditt liv, alltså lika med ett långt förhållande (som du just nu anser att inte skulle passa din nuvarande livssituation). Du måste faktiskt inte tänka mer än två sekunder framåt. Du måste inte välja redan när du ser henne om ni ska bli ihop eller inte. Inte heller när du kysser henne eller när ni ska ha sex. Idag är sexuella förbindelser utan desto mer löften något allmänt accepterat och att ha sex betyder inte längre omedelbart att man måste bli ihop. Du har mer frihet än vad du tror. Nu menar jag ju inte att du ska utnyttja den friheten så att du utnyttjar någon annan - men begränsa inte dig själv.
Och minns att man ofta är rädd för det okända. Klart att det kan kännas lite nervöst att försöka förställa sig något man aldrig upplevt själv. Och nervositeten kan man ofta tolka som lite obehag - vilket man då gärna håller sig ifrån - eller så hittar man kanske gärna på ursäkter att slippa utsätta sig för obehaget. Som typ att en flickvän inte skulle passa in i ens stressiga liv just nu. Det är ju alltså inte heller så nu att du måste kasta dig ut i det okända, alltså bums bli ihop med den du har lust att pussa lite på. Utan ta ett par sekunder i taget. Se vart ögonkontakten, kramen, det delade skrattet, träffen leder.
Så läxan för denna helg: ut bland folk och prata med lite tjejer nu!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott