Byta tid för Cerazette minipiller
07.11.2020
Hej! Jag har nu börjat med Cerazette minipiller den 4e och borde ändra tiden när jag tar dem. Har nu tagit dem varje dag klockan 06:15~07:00 men dagen då jag fick dom (den 4e) så tog jag dem 16:00. Men tror jag borde ändra tiden lite och kanske ta dem istället runt typ 12-13 tiden. Hur gör jag? Ska man flytta fram tiden varje dag med en halvtimme/timme eller ska jag bara ta dem direkt lite senare? Och kommer detta påvärka skyddet? Enligt läkaren jag fick dem av så sa hon att jag är skyddad om 4 veckor (efter en karta) och jag började ta dom när jag hade haft mens i ungefär 4 dagar.
Hur ska jag göra med tiden? Kommer jag få mellanblödningar enklare om jag ändrar tiden? .

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.11.2020
Hej.
Flytta tiden på en gång bara så behöver du inte fundera mer på det sedan. Som sagt så är det viktigare med mini-piller att man tar pillren vid samma tidpunkt alla dagar, men bara pillren tas senast 12 timmar efter det de borde tas så är man fortfarande skyddad (dock kan skyddet bli försämrat om man upprepade gånger glömmer eller flyttar på tidpunkten inom samma karta).
Om du nu flyttar tidpunkten från 6-7 till 12-13 så är du alltså inom den tidsramen så att du fortfarande är skyddad, om du dessutom skyddar dig på ett annat sätt (med kondom) under de närmaste 7 dagarna så är du helt säker. Jag är inte säker på varför de från preventivrådgivningen sade att du skulle vara skyddad först efter en månad, för med tanke på att du började med mini-pillren på dag 4 av din cykel så borde du vara skyddad redan efter 7 dagar med piller. Men använd för säkerhets skull kondom nu under de 7 kommande dagarna efter att du bytt tiden, så vet du att du är på den säkra sidan.
Jag tror inte att du kommer att få mellanblödningar för att du ändrar på tidpunkten eftersom det trots allt bara är med 6 timmar, men med tanke på att det är din första karta så är det alltid svårt att säga hur man påverkas av pillren.
Bra att du frågar då det känns oklart, och jag hoppas att du förstod mitt svar fast det kan verka rörigt. Bara att skriva in igen om någonting blev oklart.
Kram
Tessi