Crohn's Sjukdom och Sex
14.07.2016
Jag har en fråga om Crohn's Sjukdom och Sex med en partner.
Jo det är så att jag är lite orolig för att jag som kille och har en kille som pojkvän dåra om hans Crohn's sjukdom jag skriver de orsakerna nedanför i nummer ordning.
1. Kan Crohn's sjukdom eller kolit det vill säga. Smitta partnern i fall man kysser, utför blowjob eller så kallat slickande vid analen eller ha sex? Liksom kan man få inflammationen själv i fall man gör detta? eller nej?
2. Jag vet att Skyddat sex är ett bra alternativ men kan man ändå ha oskyddat sex även om han har Crohn's eller kan man få sjukdommar från det?
3. Som sagt en överblick. Kan Crohn's och kolit Smitta andra då man utför sex eller andra saker? Eller ska man helst inte oroa sig och man kan utföra sakerna utan att drabbas själv? bara att det är partnern som har det.
Jag är bara orolig så inte jag utsätter min kropp för något också. Jag är en snäll kille som tar hand om andra och gör inget dåligt utan hjälper. Även om min kille blir sjuk kommer jag alltid vara där. Ps. Killen bor inte i Sverige utan i Amerika.
Tack för svar! Skyelie

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.07.2016
Hej.
Du behöver inte alls oroa dig över att bli smittad av din kille trots att han lider av Crohns sjukdom, den smittar nämligen inte. Crohns sjukdom är en sjukdom som innebär att man har en kronisk inflammation i tarmen. Inflammationen kan finnas på olika ställen i tarmen, och man känner inte nödvändigtvis av sjukdomen hela tiden, men ofta kan man ha symtom som diarré och magont.
Sjukdomen går inte att bota, men det går att lindra symtomen genom mediciner, att äta rätt och genom att undvika sånt som är skadligt, t.ex. Tobaksrökning. Det finns alltså inget som hindrar att du har ett alldeles vanligt sexliv med din kille, om ni båda vet att ni inte bär på några könssjukdomar så är det inte nödvändigt att använda kondom. Det enda problemet jag kan komma på att sjukdomen kunde medföra för ert sexliv är ifall din kille skulle ha en inflammation i ändtarmen p.g.a Crohns sjukdom (som jag tidigare skrev så kan inflammationen dyka upp i olika delar av tarmen) En inflammation i ändtarmen kunde medföra att han hade smärtor, och kanske var extra känslig för infektioner, så isåfall skulle jag rekommendera att ni använde kondom och var försiktiga. Men i övrigt ser jag ingenting som skulle hindra att du sög, slickade och älskade din kille precis som förr.
Många kramar. Tessi