Dåligt sexliv
08.01.2025
Hej! Jag har varit ihop med min kille nu i ett år men vi har ganska dåligt sexliv enligt mig. Vi har sex kanske 1 gång på två veckor, ibland lite mer ibland mindre. I början hade vi mer sex, inte överdrivet mycket men mera än vi har nu. Jag frågade honom en gång om det om varför han inte vill ha sex med mig, men han sa att det var på grund av en personlig grej som då hände i hans liv, vilket jag förstod. Han sa då också att han försöker visa kärlek på andra sätt tex att vi ligger i soffan och myser eller när han kysser mig. Men varje gång efter vi inte haft sex på ett tag får jag ångest och tror han inte tycker om mig eller tycker jag ser ful och äcklig ut. Det har jag också sagt till honom men han sa att det verkligen inte är så. Han har ett litet "problem" att han kommer ganska fort och jag tror det kan vara en orsak till att vi inte har så mycket sex för att han tycker det är pinsamt. Jag själv bryr mig inte så mycket om det, men jag tänker också att är det inte så om man "lider" av det ska man inte då försöka öva för att det ska bli bättre?? Alltså om han kommer för tidigt att man övar att han inte ska komma så snabbt? Det känns som eftersom vi har sex så sällan känns det som att han blir över exalterad och kommer på en gång, men jag vet inte, bara något jag tänkt på. Jag skulle vilja prata om detta mera med honom men jag vill ju inte pressa honom att känna att han måste ha sex fast han kanske inte vill. Jag vet inte vad jag ska göra snälla ge tips!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.01.2025
Hej,
Jag ber redan på förhand om ursäkt för ett långt svar.
I de allra flesta förhållanden är det som du beskriver, att man i början av förhållandet har sex oftare och att det sedan minskar. Vad som är "normal" nivå är ändå väldigt svårt att ge någon exakt siffra på eftersom alla människor och alla förhållanden är olika. Vissa människor har en högre drift och vill ha sex ofta, medan andra vill ha sex mer sällan (eller inte alls). Det är inte så att det förhållande där man har sex ofta nödvändigtvis är mer fungerande än ett förhållande där man har sex sällan - men förhoppningsvis har man i förhållandet en fungerande balans där båda två upplever att de har sex ungefär så ofta som de vill.
Sex fyller också flera olika funktioner i ett förhållande, så det handlar inte enbart om att tillfredsställa sin sexlust, utan också om att vara nära sin partner och bekräfta varandra. På basen av din fråga så får jag uppfattningen att det i all synnerhet är detta du saknar eftersom du upplever att din partners bristande intresse för sex är ett tecken på bristande intresse för dig. Men så behöver det inte alls vara. Det kan helt enkelt hända att han upplever att han får sin bekräftelse av att ni myser på soffan och kysser varandra - medan det inte riktigt räcker till för dig. Det är ingen som har "rätt" eller "fel" i detta, utan det är helt enkelt olika.
Sen påverkar också den normativa bilden av kvinnors och mäns sexualitet oss i väldigt stor utsträckning. De går ut på att killar "alltid vill ligga" och att det är "manligt", och att tjejerna är de som oftare inte vill och då avvisar dem. Flickor lär sig tidigt att killars uppmärksamhet är ett tecken på att de är åtråvärda och "lyckade". I sådana förhållanden där man inte har de normativa sexuella rollfördelningarna resulterar detta lätt i smärtsamma missförstånd om tjejen då är den som blir avvisad för hon kan då uppleva att hon inte är åtråvärd och killen kan uppleva att han är "omanlig" som inte hela tiden är redo för sex.
Men om du nu tänker på ert förhållande. Jag kan ju inte ge något svar på varför han inte vill ha sex lika ofta som förr, eller lika ofta som du, men jag tror inte att det alls behöver bero på att du inte skulle vara tillräckligt åtråvärd i hans ögon. Antagligen är er drift lite olika, och alla saker som pågår i ens liv kan påverka driften i olika riktning. Det är inte ovanligt att stress eller nedstämdhet påverkar sexlusten, vilket blir tydligare hos killar (till följd av könsrollerna). Så om din kille har gått igenom saker under det senaste året så är det rimligt att tro att det kan påverka hans lust.
Det du kan fundera på, och kanske ni båda två är hur ofta ni skulle vilja ha sex? Vad skulle skulle kännas som "lagom ofta" för dig, och vilket behov är det som är primärt (handlar det mest om att släcka begäret eller om att bli bekräftad, eller båda två i samma utsträckning). Det är viktigt att man är ärlig med sig själv och varandra i detta. Sen får man försöka fundera på hur man skall hitta en kompromiss ifall behoven är väldigt olika, och hur man skall få sexet att "bli av" ifall det är det som är problemet.
Du har helt rätt i att man kan jobba på att "hålla sig längre" om man har problem med för tidig utlösning, men det är egentligen ingenting som DU kan jobba på utan att han skulle vara införstådd eller delaktig i det. Och vi vet kanske inte heller hur stort han upplever det problemet.
Jag tror att det skulle vara bra om ni började med att diskutera ert sexliv tillsammans, och om det känns som att ni inte kommer fram till någon lösning så kan ni också boka tid till en sexualrådgivare och få hjälp därifrån. Du kan då kontakta preventivrådgivningen i din hemkommun för att hänvisas vidare till en sexualrådgivare.
Det är bra att du frågar, och att du vill eftersträva ett bra sexliv, för det har du rätt till.
Många kramar,
Tessi