Det går inte att ha sex
21.02.2016
Hej!
Jag och min pojkvän har varit tillsammans i 8 månader snart och de känns bra. Förutom en sak, de gör extremt ont för mig när vi försöker ha sex, det går snarare inte. Det gör alldeles för ont. Förspelet och 69 går bra, men direkt när vi ska börja det "riktiga" så försvinner typ kåtheten för mig och jag blir istället väldigt orolig att det ska svida och att jag får säga nej.
På senaste tiden har det inte blivit nått alls då jag helt enkelt inte är kåt längre, vet verkligen inte vad det kan bero på. Jag är väldigt rädd för smärta och undviker den gärna. Men jag vet at min kille skulle vilja ha sex då det kanske var 2 månader sen nu..när jag frågar om det gör nått så säger han att det är lungt, men är rädd att det inte är det.
Jag är inne i en väldigt stressig period just nu, då jag vill ha bra betyg i skolan, och vill gärna ha ett jobb efter gymnasiet då jag tar studenten iår vilket oxå det är ett stress moment. Allt detta och mer har jag alltid i huvudet. Och jag vet inte hur jag ska hantera allt.
Tacksam för svar, ni är bäst! Johanna

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.02.2016
Hej.
Det låter som om det har blivit en ond cirkel för dig, så att redan tanken på att ha sex gör att upphetsningen försvinner och du börjar spänna dig mer - vilket säkert också leder till att det gör mer ont. Det finns en massa saker som jag borde fråga av dig för att bättre kunna reda ut vad det handlar om och vad man skulle kunna göra för att hjälpa dig, men eftersom jag inte kan ställa frågor till dig så får jag helt enkelt utgå ifrån det du skriver.
Det är ju bra att ni har ett bra förhållande, det är också en förutsättning för att man skall kunna hantera svårigheter som kommer emot att man kan tala med varann. Det är bra att din kille inte pressar dig, även om situationen säkert är jobbig för honom. Han känner ju inte det du känner, så för honom är det eventuellt ganska förvirrande att du inte vill ha sex eftersom förspelet känns ok.
Det jag förstås undrar först och främst är om du har haft sex tidigare eller om du ännu är oskuld? Har du legat med någon innan din nuvarande kille och hur gick det? har du varit till en gynekolog och blivit undersökt? Kan din kille, eller du själv komma in i dig med fingrarna eller gör det också ont?
Jag tycker att du skall börja med att kontakta en ungdomsmottagning och bli undersökt av en läkare/barnmorska för att se att allt är som det ska i ditt underliv. Antagligen är det det - men ibland händer det också att det finns någon anatomisk orsak till att det gör ont och då lönar det ju sig att ta reda på det så att man kan lösa det problemet. Sen då du har varit och talat, och blivit undersökt så kan du gå vidare till steg två.
Steg två är att du själv undersöker dig själv. Gör det ont att komma in i dig själv med fingrarna? Brukar du onanera och gör du det genom att penetrera dig eller endast genom att smeka klitoris? Jag föreslår att du tar god tid på dig och onanerar och försöker hitta lusten på egen hand. Kanske genom fantasier, eller genom att titta på någonting upphetsande. Om du har en vibrator är det bra, annars kan du lätt och diskret skaffa en genom att beställa en från nätet.
Steg tre är att försöka hitta lusten tillsammans med din kille. Tala om saken och bestäm på förhand att ni inte skall ha samlag utan endast smeksex och oralsex. Då kanske du kan slappna av och bygga upp tilliten till honom pånytt. Det att du inte litar på honom sexuellt handlar alltså inte om att han skulle ha gjort någonting fel, utan om det att du är så rädd att det skall göra ont att du spänner dig - och då leder det till att det gör mer ont. Om ni lovar att inte försöka ha sex så tror jag att du kan lära dig att njuta utan att vara rädd. Försiktigt kan han försöka komma in i dig med fingrarna, men tanken är ju att det skall kännas bra - så om det inte gör det får ni backa tillbaka ett steg och försöka pånytt senare. Och Det är ju en jättebra sak om ni kan tillfredsställa varandra och nå orgasm "bara" med petting/oralsex eftersom det kräver mer påhittighet och tillit än vad ett samlag gör. (Det är ju någonting man säkert borde utveckla i de flesta relationer, att få varandra att komma utan samlag.)
Steg fyra är att ni försöker ha sex, men det är ingen panik med det - ni kommer att hinna ha sex, men allt det andra måste funka först. Då ni har kommit så långt att det känns som att du vill testa på samlag så ser ni till att ta god tid på er med förspelet och att ni är riktigt upphetsade och redo. Använd mycket glidmedel, det är alltid roligt med glidmedel även om man också själv är fuktig.Sen är det bara att gå försiktigt framåt och vara uppmärksamma på varandras signaler.
Jag tror att situationen kommer att lösa sig, eftersom jag inte tror att det är något "fel", utan helt enkelt att du har blivit så rädd för att det skall göra ont att det har blivit självuppfyllande. Bara ni har tid och tålamod och kan tala om saken, så kan ni nog lösa dethär problemet.
Många kramar!
Tessi