det här med sexuella behov
10.11.2014
Hej!
Vad menas med sexuella behov - egentligen? Att man är kåt lite då och då och måste tillfredsställa sig?
Och sedan det här med sex i relationer. Varför vill folk att ens partner ska tillfredsställa en? Det kan man väl göra själv och ändå få samma resultat? Man ska ju inte låta en relation förstöras för att ens partner inte vill tillfredsställa en heller. gemma

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.11.2014
Hej.
Det är ingen lätt fråga du ställer då du undrar vad man menar med sexuella behov :) Sexuella behov kan, precis som du skriver, betyda att man är kåt och vill tillfredsställa sig. Det är kanske viktigt att komma ihåg att de sexuella behoven, eller den sexuella driften, är olika hos alla människor. Vissa har helt enkelt ett större, eller mer kännbara behov än andra, och hur man vill eller väljer att tillfredsställa sina behov varierar också från person till person. Vissa personer vill gärna ha sex varje dag, kanske flera gånger om dagen, medan andra bara blir sugna en gång i veckan eller månaden (eller ännu mer sällan). Den sexuella driften kan också variera hos samma person vid olika perioder i livet. Det är ganska vanligt att intresset för sex vaknar då man är i puberteten, men för vissa kan det ske först senare.
Du undrar också varför man vill att ens partner skall tillfredsställa en då man kan göra det själv. Du har i princip helt rätt. Då det sexuella intresset vaknar så kanske det räcker att man onanerar själv och fantiserar, men vanligen brukar man i något skede bli intresserad av att ha sex med en annan person - och då är det ju ofta den person man är romantiskt eller sexuellt attraherad av som man vill ha sex med.
Det kan vara ett problem om två personer i en relation har väldigt olika sexuella behov, d.v.s. den ena skulle vilja hångla eller ha sex varje dag medan den andra inte är intresserad eller inte ännu känner sig redo. Då är det viktigt att man först och främst är ärlig mot sig själv - om man inte vill ha sex (oavsett orsak) så skall man inte ha det. Sex blir aldrig lyckat om man tvingar sig själv göra någonting man inte vill, och ingen annan har rätt att tvinga en till att ha sex - även om man är ihop och den andra skulle vara jättekåt.
Du har alldeles rätt i att man inte skall låta en relation förstöras för att den andra inte vill tillfredsställa en sexuellt, och om det känns som att man är på väldigt olika nivå i fråga om de sexuella behoven så kanske det är bra att tala om saken? Jag vet ju inte om det är dig personligen som din fråga gäller, men jag tycker inte att du skall vara orolig om du inte känner dig lika intresserad av att ha sex som din partner/dina kompisar - alla är olika och det är inget fel på det. Om du inte vill ha sex just nu, eller inte vill tillfredsställa din partner sexuellt så skall du inte göra det. Lita på din magkänsla!
Kramar
Tessi