E de skadligt
30.08.2022
Hej, ja e 17 år gammal och e rädd för att de e skadligt när ja drar i skinn hissen ti animerat porr. De började några år sedan när jag var yngre då en vän visade fortnite porr och har bara sett på animerat sedan dess. D: Pete

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.08.2022
Hej.
För det första; att runka i sig är inte skadligt. Det är ett bra och hälsosamt sätt för dig själv att lära känna din egen kropp och vad du tycker om. Det är ingenting du behöver ha dåligt samvete över och så länge det är någonting du gör för dig själv, t.ex. i ditt eget rum eller i duschen så skadar det inte någon.
Att runka till animerat porr medför i stort sett samma "risker'" som att runka till vilken annan porr som helst. Porrfilmer är avsedda som underhållning för vuxna. Det innebär att man måste vara medveten om att det sätt som sex framställs/beskrivs i filmerna inte nödvändigtvis motsvarar verkligheten. Det är kanske ganska uppenbart då man tittar på animerad porr att det inte ser ut som i verkligheten, men det handlar också om vad de gör, hur de talar till varandra, hur de låter o.s.v. o.s.v. Sex i verkligheten brukar inte låta likadant som på film, och de saker som ser sexigt ut på film är inte nödvändigtvis alls skönt att göra irl. Med andra ord skall man aldrig se på porr som någon sorts instruktionsvideo för sex för det är det inte. Det som inte brukar visas eller sägas tillräckligt mycket i porrfilmer är att bra sex alltid bygger på samtycke.
Men så länge du är medveten om dessa saker; att det du ser på film är en fantasi och därmed inte alls verkligt, och att du kan bli upphetsad av verkliga saker och onanera även till dina egna fantasier - så behöver det inte vara ett problem att du tittar på animerad porr.
Hälsningar
Tessi