En fråga
12.10.2022
Hej
Är jag normal som tjej när jag bli upphetsad av dessa saker.?
Bli smiskad på rumpan.? Att bli dragen i håret:? Att få sperma i ansiktet.? Att bli dragen i bröstvåtorna:? Att bli kallad fula ord:?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.10.2022
Hej,
Det korta svaret på din fråga är ja- det är normalt. Men därmed inte sagt att ALLA tjejer blir upphetsade av det.
Det fantastiska med sexualitet är just det att vi alla är olika och att allting vi har varit med om påverkar oss i någon utsträckning. Vi är alla en helt unik uppsättning av fantasier och föreställningar och drömmar. Därför skall man också komma ihåg att man aldrig kan förvänta sig att andra människor skall uppfatta sin sexualitet på samma sätt som man själv gör.
Idag talas det mycket om hur unga människor blir porrskadade och att synen på sex är snedvriden, och visst innebär det ett problem om man ersätter sexualfostran med att titta på porr, och om man tror att sex måste vara på ett visst sätt. Men det stämmer lika mycket om man bara skulle titta på romantiska komedier och tro att det är så alla förhållanden måste se ut. Vi vill alla ha olika saker, och det att sex för många blir upphetsande om det innebär lite smärta är definitivt ingen nyhet utan det finns t.ex. omnämnt i böcker som skrivits för 2000 år sedan.
Det jag försöker säga är att jag tycker att det är synd att många tjejer upplever det nästan skamligt att de faktiskt blir upphetsade av dessa saker eftersom det ofta talas om som en av de negativa effekterna av porr. Men du behöver alltså inte skämmas utan det enda du behöver göra är att hitta en partner som förstår att kommunikation och regler kring sex är viktigt. Inom BDSM talas det t.ex. om SSC, vilket betyder Safe, Sane and Concentual. Det innebär alltså att om man tycker om lite hårdare sex med inslag av maktspel så skall det vara Tryggt, man skall vara vid sina sinnens fulla bruk (d.v.s. nykter) och det skall finnas samtycke. Om man inte har diskuterat dessa "regler" finns det dels en stor risk för att man inte får det man vill ha, men också en risk för att man går över varandras gränser utan att veta om det.
Så tala med din partner om vad just DU tycker om och önskar dig, och respektera din partners önskemål. Då blir det bra.
Var rädd om dig <3
Tessi