En längtan
31.03.2016
Folk diskuterar hur de haft sex i ung ålder men för mig är det långt i framtiden. Även om jag får en pojkvän är det inte för att ha sex jag vill ha honom. Det är för att få ha en nära vän genom hela livet. En nära vän som man får krama lite extra länge utan att magen knyter sig av skämmande som den hade gjort om jag kramat om en vän för länge. Men inte för att ligga första kvällen, eller första månaden. Det är få som resonerar som mig idag och det är så synd. Kom inte och säg emot det är självklart att det är bättre att vänta tills en stadig relation. D

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.04.2016
Hej.
Det är bra om du känner en stark övertygelse för hur du vill ha det. Jag tror nog att det är många som tänker som du - d.v.s att huvudanledningen till att ha en pojkvän/flickvän är att vara tillsammans med den man är förälskad i - inte att man är ihop för att ha sex. Naturligtvis finns det ju undantag, det finns många som inte alls är intresserade av ett förhållande utan bara vill ha någon att ha sex med. Och det kan vara helt ok det också bara alla inblandade är medvetna om saken.
Många har nog, precis som du skriver, sex alldeles för tidigt och utan att tänka igenom saken tillräckligt. Har man tur så får det inga konsekvenser och har man otur så blir det ett otrevligt minne som man får bära med sig för resten av livet. Men det behöver inte heller alls gå fel fast man bestämmer sig för att ha sex med någon man nyss träffat fast man är ung - det kan vara en bra upplevelse ändå.
Det viktigaste är att man, precis som du, är övertygad om sitt eget beslut. Att man själv får besluta att ha sex eller inte ha sex. Det handlar inte om att det ena är bättre än det andra, att det är bättre att vänta med sex eller att inte göra det, utan det handlar om att beslutet att ha sex måste få komma från en själv utan att man känner sig pressad till det.
Hoppas att du med tiden hittar rätt partner och att det blir allting du drömt om den dag det händer :)
Kram,
Tessi