Får ej orgasm
08.03.2020
Hej, jag e 16 år och har aldrig fått orgasm, varken med min pojkvän eller själv. När jag är själv (speciellt nu då jag är van med mycket bättre av min pojkvän) så tycker jag inte alls att det är skönt.
Jag tycker det är jätte skönt med min pojkvän både när vi har sex och när han stimulerar klitoris. Han brukar hålla på väldigt länge men jag kommer ändå int. Jag känner mig jätte bekväm med honom och det är jätte skönt men jag kommer ändå inte.
Jag kan int heller göra det på egen hand något mera då ja e van me sååå myki bättre.
Vad ska ja gör för att kunna komma, antingen själv eller med pojkvän? Pritt

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.03.2020
Hej.
Det är inte alltid så lätt att komma, även om man själv upplever att man är avslappnad. Det kan vara svårt att på egen hand uppnå den nivå av upphetsning som du gör då du är tillsammans med din pojkvän, och det är ju helt naturligt att det på sätt och vis kan kännas mer då du är med honom eftersom det är mer "spännande" tillsammans med en partner.
Dels tror jag på att ge det tid och ha tålamod. Även om du är avslappnad och litar på honom så kan det finnas en mental spärr att låta sig själv komma. Då menar jag inte att det är helt viljestyrt heller, för det är det nog inte. Är det alltid hans händer som är inblandade då det är som skönast eller kan du uppnå den känslan genom sex? Det finns ställningar där det är lättare för tjejen att komma då man själv kan påverka takten och djupet. T.ex. så att du sitter gränsle över honom (d.v.s. "rider" honom) men att även han sitter upp. Då ökar det friktionen mot klitoris samtidigt som han är inne i dig och stimulerar från det hållet. Så det kan vara värt att testa.
Ett annat alternativ är att du köper en vibrator som ni kan använda tillsammans eller du ensam. Det finns en serie av vibratorer som de säljer på Citymarket, i samma hylla som kondomer och glidmedel. De kostar strax under 30 euro.
Men även om du helt förståeligt eftersträvar att uppnå orgasm så önskar jag att du inte skulle stressa över det. Det låter som att ni är på rätt väg.
Kram
Tessi