Fingra sig
15.04.2025
Hej! Jag undrar vad det betyder att någon fingrade mig berätta allt för jag vet inget och hur blir det till, ska man ha på sig något, vilken position ALLTING!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.04.2025
Hej,
Jag gissar att du menar hur det går till då man fingrar en tjej? Om det inte var det du avsåg så får du skriva in pånytt så svarar jag.
Då man i allmänt tal pratar om att en tjej blir fingrad så menar man oftast att man med fingrar smeker hennes kön. Det känsligaste stället i tjejens underliv är hennes klitoris, och den delen av klitoris som kan ses utanpå kroppen sitter där blygdläpparna möts. Du kan bildgoogla så förstår du. Klitoris kan ses utanpå kroppen som en liten "knopp", och den är ungefär dubbelt så känslig jämfört med killens ollon, så man får vara lite försiktig då man berör tjejens underliv så att inte beröringen är för hård.
Med att fingra kan man också avse att föra in fingrarna i tjejens slidöppning, men det är kanske bra att vara medveten om att slidöppningen i sig oftast inte är det känsligaste stället på hennes kropp så det är inte den beröringen som automatiskt känns mest skön. Alla tjejer är också olika och tycker om olika typer av beröring. Jag tror att det är bäst att man ser det som en upptäcktsfärd, om det är första gången man rör vid en tjejs underliv så behöver man inte heller låtsas som att man vet vad man skall göra, utan börja med att känna efter och kolla runt. Man kan också be tjejen visa genom att låta henne föra din hand, och då kan hon t.ex. visa hur hårt och med vilken hastighet eller intensitet hon vill bli smekt. Det är helt okej att man inte vet exakt hur man skall göra då det är första gångerna, och det är ju det som gör det så spännande.
Du frågar också om man skall ha kläder på sig och vilka ställningar, och det är svårt att ge något exakt svar på eftersom det inte finns några regler kring det och varierar enormt mycket från en situation till en annan.
Men anta att du träffar en tjej och att ni blir intresserade av varandra. I bästa fall kan ni börja med att kramas och kyssas, och sedan ta saker lite längre vartefter ni känner er bekväma. Det absolut viktigaste med alla former av sex är samtycke- d.v.s. att båda två VILL samma sak. Så det måste man fråga. Om den ena personen inte vill så får man inte gå längre.
Jag tror att många saker kommer att klarna för dig efter hand, och då ni har kommit så långt som till hångel och vill ta saker ett steg längre så kan ni röra vid varandras kroppar på de ställen där det känns skönt och de ställen ni är nyfikna på. Det är bra om du är uppmärksam på hur hon reagerar t.ex. då du smeker hennes bröst eller hennes underliv utanpå kläderna, för om du koncenterar dig på henne så kommer du antagligen att märka genom hennes kroppsspråk om hon tycker det känns skönt eller inte - och på det sättet vet du om du gör "rätt".
Ett steg i taget, och kom ihåg att ni inte har någon brådska. Ni har all tid i världen på er, så det viktigaste är att ni behandlar varandra väl.
Kram,
Tessi