Förlora oskulden till en kompis?
07.03.2022
Hej,
Är det okej att förlora oskulden till en killkompis? Vi pratade om det, han sa han alltid fanns här om jag ville förlora den. Han är mera erfaren. Vi är nära vänner och har känt varandra sedan högstadiet. :)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.03.2022
Hej,
Det finns ingenting som säger att det måste vara en person man har en romantisk relation till som man förlorar oskulden till. Tvärtom kan jag tycka att det är betydligt bättre att det i så fall är en vän som man litar på och trivs med, än en total främling.
Men det man kanske på förhand behöver diskutera eller fundera på är vad det får för betydelse då man har sex med varandra. Vad händer om den ena blir förälskad och hur hanterar man det. Det är möjligt att man på förhand inte helt kan förutspå vilka känslor som kan väckas om man har sex. Även i en relation där man har varit vänner en längre tid så kan det ändra på förhållandet då man plötsligt blandar in sex - är det i så fall värt att riskera den relationen? Men det kan också hända att förhållandet inte ändrar alls utan att man fortsätter att vara goda vänner som en gång har haft sex - som sagt, det är svårt att veta och det är ju ni två som bäst vet hur det skulle påverka er.
Men du skall minnas att sex är någonting man skall ha för att man vill ha det, inte för att man måste göra sig av med oskulden. Så om du själv hellre vill ha sex första gången med en person som du är förälskad i så är det inte heller någon panik med "att få det överstökat". Du har all tid i världen på dig om du hellre väntar. Sex är alltid olika med olika personer, så oavsett vem som blir din första så innebär det inte att alla sexuella upplevelser du har efter det skulle vara likadana.
Om det känns rätt för er båda två att ha sex så kan det säkert bli alldeles bra, men det finns aldrig något tvång på att ha sex.
Kram,
Tessi