Försend mens
29.10.2019
Hej, jag har alltid oregelbundet mens och senst hade jag 2-6 september, hade skyddat sex den 28 september. Men ha drog bort kondomen just innan han kom och sprutade på magen osv och kände att det INTE kom i vaginan/utanpå den. Nu i Oktober fick jag inget mens då jag borde. Min cykel är 30 dagar dr gångerna jag har mens, och har det kanske vart 3 månad. Men nu är jag rädd att jag är gravid eller så inbillar jag mig bara men har haft illamående nu några kväll men inte annars. Och känner mig svullen i magen vad kan det bero på? Är jag gravid, vad tror ni? Vad ska jag göra?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
31.10.2019
Hej.
Om ni använde kondom hela tiden så länge han var inne i dig så behöver du antagligen inte oroa dig. Spermier är inte magiska och de har inga övernaturliga förmågor så de kan inte simma in från utanpå din mage utan de måste landa vid eller i slidan för att det skall finnas någon risk för graviditet.
Eftersom du skriver att du alltid har oregelbunden mens så är det inte oroväckande fast den är oregelbunden även denna gång, och många av symtomen på graviditet (t.ex. illamående eller svullnad i kroppen) kan man också uppleva i samband med mensen eller som ett resultat av att mensen krånglar.
Om saken stressar dig mycket så tycker jag att du skall testa dig, men annars gäller det nog bara att ta det lugnt och vänta på mensen i lugn och ro. Fortsätt att skydda er då ni har sex så behöver du inte oroa dig.
Kram
Tessi