Första gången..
11.12.2024
Hej! Jag känner mig rädd för penetration och att det ska göra ont, jag vågar inte använda kondom eller fingra mig själc. Jag har testat fingra mig själv två gånger men jag trycker upp ungefär 1 cm tills jag känner att det känns obehagligt. Jag har en kille som jag haft i snart ett år och han är verkligen världens bästa. Jag vill ha sex med honom men jag är rädd att det ska göra ont och jag vet inte hur jag ska testa göra något själv först. Kan det göra ont när jag testar själv pågrund av att det är något ovant och att slidkransen stretchas? Har pratat med mina vänner och dom alla säger att det gjorde ont dom första gångerna mne att det sedan gick bra. Hur kommer jag över min rädsla för penetration?? Oskuld:)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.12.2024
Hej,
Det är helt naturligt att det känns skrämmande med penetration eftersom det är någonting helt nytt, och eftersom du har hört att det kommer att göra ont. Jag tror att de flesta tjejer är rädda för just detta innan de har sex första gången.
Du skriver att du har testat fingra dig själv två gånger men att du har slutat då det har känts obehagligt. Det tycker jag låter alldeles bra. Det är ju inte meningen att du skall tvinga dig själv att genomgå någonting som gör ont eller är emot din egen vilja. Det jag föreslår är därför att du fortsätter öva lite på egen hand så att du vänjer dig vid beröringen. Precis som du själv skriver så kan det vara det att det är en alldeles ovan känsla och att det är slidkransen som töjs ut som känns obehagligt. Och det är ju ganska självklart att någonting som man aldrig har testat på känns konstigt och ovant första gången.
Jag vet inte om du onanerar eller hur du gör det, men de flesta tjejer onanerar genom att smeka sig själva utanpå, d.v.s. vid klitoris oc blygdläpparna, så då är det också helt naturligt att det känns underligt att föra in någonting i slidan eftersom det inte är vid slidöppningen som det känns skönast. Men för att komma över din rädsla för penetration så tycker jag att du t.ex. nästa gång då du har onanerat skall testa att föra in ett finger i slidan. Anledningen till att du kan göra det efter att du har onanerat är att dina muskler då är mer avslappnade och att upphetsningen då färdigt har gjort att slidan har vidgats lite. Använd gärna något glidmedel, t.ex. en parfymfri olja (babyolja, ceridal-olja eller liknande) eller ett "riktigt" glidmedel om du har det. Sen känner du först runt i underlivet med fingrarna och försöker koncentrera dig på hur det känns. Försök att vara så avslappnad som möjligt och testa att föra in ett finger. Det skall helst ske långsamt så att du samtidigt kan känna efter både med fingret hur slidöppningen känns, men också känna efter i underlivet hur det känns då fingret förs in. Om det gör ont så pausar du lite, men håll gärna kvar fingret på samma ställe och se om smärtan/obehaget går över om du väntar några sekunder. Sedan kan du antingen känna vidare eller avbryta och fortsätta en annan dag.
Tanken är alltså att du skulle vänja dig vid beröringen så att din kropp lär sig att den är trygg och att det inte är någonting den behöver spänna sig över. Sedan då man skall ha sex med en partner så är det förstås spännande på ett annat sätt oavsett, men förhoppningsvis har din kropp då hunnit förbereda sig på ungefär hur det skall kännas så att den inte blir överväldigad eller rädd.
Sen vet jag ju inte hur "nära" ni är att ha sex med din pojkvän. Det är allra bäst om man hinner bekanta sig med varandras kroppar lite stegvis. Så att man först går från att pussas till att hångla, att ligga ner och känna på varandras kroppar och smeka varandra både med och utan kläder. Man behöver inte ha bråttom för det att man har smeksex eller "bara" smeker varandras könsorgan kan vara precis lika skönt som att ha penetrativt sex. (Det jag menar är alltså att penetrativt sex inte är mer "riktigt sex" än någonting annat, allting handlar ju om samma sak - njutning.) Det är jättebra om du och din kille kan tala om saken på förhand så att han vet om att du är rädd att det skall göra ont, då kan han försöka vara mer försiktig.
Jag tror att det är bra om du börjar med din "egen träning" först, och att ni två försöker ha penetrativt sex först då du har kommit så långt att det inte gör ont eller är obehagligt att föra in ett eller två fingrar i slidan. Jag förstår att det känns irriterande att kroppen inte "lyder" helt, men det kommer den att göra bara du tar det försiktigt och stegvis.
Lycka till!
Många kramar,
Tessi