Förvirrad
17.08.2024
Hej. Jag är en tjej, 18 år och är tillsammans med en kille nu i 3 år och vårat förhållande har varit underbart, varit jätte kära i varandra och haft det jätte bra. Men sex livet har varit lite mindre, eftersom jag fick ont då han var inne i mig, blev aldrig ”tillräckligt ” våt då han skulle inn i mig, fick en press på mig då att det skulle vara perfekt, så spände mig och det gjorde ont, låssades tycka om det för att han skulle vara glad, så det blev ju till att jag inte riktigt ville ha sex så ofta då eftersom det gör ont, och oralsex hade vi lite oftare men gillade inte heller riktigt att suga av honom, ibland kändest det ganska bra men blev lite äcklad ibland då det smakade lite illa ibland, jag brukar tycka det är jätte skönt då han fingrar mig, brukar bli våt och komma varje gång. Men det är då det kommer till sex så får jag en sån press. Men jag har pratat med honom om det och han respekterar mig till 100% och tvingar aldrig mig, så det blev ju till att vårt sexliv var lite svalare men annars hade vi ett underbart förhållande, men mitt i allt en dag så frågade han ”när ska vi göra det?” Och det väcktes något inom mig, massa tankar och känslor och oro och ångest. Började tänka massa olika tankar, ”varför vill jag inte?” ”Varför är jag inte så sexuell av mig” ”är jag gay? ”Är jag bi? ”Gillar jag ens honom längre?” ”Vad är det för fel på mig?” Och sedan den dagen så har jag haft en ångestkänsla inom mig, det har varit såhär nu i en månad, varje dag vaknat upp med ångest, illamående, kunde kallsvettas och bli panikslagen. Jag började distansera mig från honom, drog mig bort både psykiskt och fysiskt, kände mig nästan ”äcklad” av honom? Fysiskt. Började tänka massa tankar om min sexuella läggning, om vad jag gillar och tänder på, vad jag är för person, om jag tappat känslor för honom eller vad det var? Jag mådde så otroligt dåligt, grät varje dag, hade ångest och mådde så illa. Jag berättade allt åt honom ungefär 1 vecka efter jag mått såhär, han respekterade och förstod mig till 100%, var jätte stöttande och snäll mot mig. Vi diskutera vårt förhållande och allt sånt, och jag valde att fortsätta vara med honom för jag älskar ju honom, jag vill va med honom, jag vill ha en framtid med honom, jag vill det ska kännas lika bra igen, men just nu mår jag så extremt dåligt, vet inte vad jag vill eller vem jag ens är, var även EXTREMT beroende av honom hela vårt förhållande, kunde inte vara ifrån honom alls, och har insett nu att jag behöver jobba på det också. Nu efter en månad så har jag sökt hjälp till psykolog, berättat åt min mamma också. Försöker ändra lite på mina livsvanor, börjat läsa och skriva. Försöker hitta saker jag gillar, försöker reda ut mina känslor och tankar, men ibland blir det för mycket inom mig så exploderar det igen, är SÅ förvirrad i mig själv, jag vet inte vad jag gillar, vilket kön, eller vem jag är. Har aldrig varit kär i en tjej, eller ens tänkt på en tjej på det sättet förrän nu då jag börjat tvivla, men känner inte att jag blir kåt av tjejer, men kan känna att jag blir lite attraherad, eller tycka de ser bra ut, men skulle inte säga att jag vill vara med en tjej långsiktigt eller sexuellt. Men vet inte? Alltså är så förvirrad det är så jobbigt. Snälla hjälp mig.. Förvirrad tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.08.2024
Hej,
Jag hör att du har det tungt just nu och att det finns massor av tankar och känslor som snurrar. Då hjärnan börjar gå på högvarv på det sättet är det ganska vanligt att man får olika katastroftankar och det kan kännas jättesvårt att veta vilka känslor som är "riktiga" och vilka som är bara skräckscenarion som byggs upp av att man övertänker.
Försök börja med att andas och fundera över vad du vet. Du vet att ni har haft ett bra förhållande hittills. Att din pojkvän är stöttande och att du vill vara med honom.
Efter tre år är det helt normalt att känslorna för varandra ser annorlunda ut än de gjorde då man först blev tillsammans. Det betyder inte att känslorna är mindre "riktiga", bara att de inte känns lika intensiva. Jag tror inte att våra hjärnor skulle klara av att fortsätta vara störtförälskade år efter år, eftersom det helt enkelt skulle blir för tungt att hantera trots att det känns härligt under den första tiden. Försök att tänka på det som att tiden av den mest intensiva förälskelsen har som syfte att man skall knyta an till varandra, och tiden efter det ger hjärnan lite utrymme att lugna ner sig och verkligen känna efter och njuta av att vara tillsammans med personen för att man passar ihop. Det handlar alltså inte nödvändigtvis om att man "tappar känslor" utan om att förhållandet har överlevt till nästa nivå, då man faktiskt ser varandra.
Jag kan ju omöjligt veta någonting alls om din sexuella läggning på basen av det du skriver, men i mina öron låter det mer som en katastroftanke att du skulle vara lesbisk bara för att du just nu inte är lika sexuell som tidigare. Ens sexlust och driften bakom den är någonting som varierar mycket från en period till en annan. Det är helt normalt och även om det kan kännas obekvämt så betyder det inte att någonting är fel. Du skriver att penetrativt sex gör ont och då är det ju ganska självklart att det leder till att man undviker det eftersom smärta är en väldigt viktig signal i våra hjärnor som strävar till att skydda oss. Den självklara lösningen på detta är att använda glidmedel och att ta det försiktigt. Många tror att det med att bli våt är nån sorts tecken på hur sexuellt "lyckad" man är som tjej, och att man "borde klara av att bli våt själv", men det är helt enkelt en onödig tanke. Om det finns ett enkelt sätt att göra någonting lättare och skönare så varför skulle man inte göra det? (Ingen människa ifrågasätter t.ex. att man använder tandkräm för att man vill ha rena tänder och fräsch andedräkt, eller använder deodorant för att inte lukta svett - enkla sätt att göra vardagen lättare och de gör oss inte mindre lyckade bara för att vi använder dem.)
Du skriver att du tycker om då han smeker dig, och det är jättebra att ni vet att sex kan vara annat än bara penetrativt sex, för det finns mycket mer man kan göra än bara det. Vad man fantiserar om i största allmänhet eller då man har sex är också en stor del av ens sexliv, men det du fantiserar om är helt och hållet din ensak. Därför tycker jag att du skall låta dina tankar och fantasier komma och gå som de vill. Du skriver att du inte tänder på tjejer, men även om du skulle bli kåt av att fantisera om att ha sex med en tjej så behöver det inte säga någonting alls om ditt förhållande. Många människor har sexuella fantasier som de aldrig skulle genomföra i verkligheten utan de är sköna enbart som fantasier. Det fina är att vi själva äger rätten till våra fantasier och att vi inte behöver dela med oss av dem om vi inte vill. Så låt din hjärna slappna av och ge utrymme för dig själv att vara det du är - en helhet av jättemånga olika känslor och fantasier och tankar. Du behöver inte ha alla svar på alla livets frågor just nu, och det är helt okej.
Så ta det lugnt. Andas. Tänk på vad du vet. Öva dig på att känna efter och finnas i stunden. Om det känns bra att vara tillsammans med din pojkvän då du är det så njut av det. Njut av den beröring som känns bra. Rör vid honom på ett sätt som känns bra för dig. Använd mycket glidmedel, både då ni smeker varandra och i all synnerhet om ni skall ha penetrativt sex. Att ha sex eller inte ha sex är inte någonting ni behöver besluta om på förhand, för det är inte så som samtycke fungerar. Det börjar bara med beröring och sedan tar man det därifrån. (men se gärna till att ni båda två är rena, så att inte en så enkel sak som att "det smakar illa" förstör er upplevelse.)
Försök säga till dig själv då dina tankar skenar iväg med dig att det är helt okej, att du inte behöver ha alla svar just nu utan att du har hela livet på dig att ta reda på allting som du ställs inför. Om det känns bra och meningsfullt att vara tillsamman med honom idag så är det så det skall vara, vad som händer imorgon kan vi inte veta så det behöver du inte oroa dig över idag.
Om någonting känns oklart så är det bara att skriva in pånytt.
många kramar,
Tessi