Fråga
08.07.2019
Hej, jag har just träffat en ny kille och vi har hängt någon månad. Vi har ännu inte haft samlag eftersom han är oskuld och jag har vestibulit (jag är inte oskuld), vi slutar typ alltid innan nästa skede skulle vara sex. Jag vet inte riktigt vad han vill men jag vill nog testa iaf. Men samtidigt är jag super blöt då vi håller åpå men sen om han lägger in ett finger eller samlaget känns nära blir jag torr på en enda sekund. Och jag känner mig så värdelös och mindre värd eftersom ja tänker att han kunde ha det bättre med någon annan. Jag vet inte heller vad man kan göra åt att jag blir torr direkt å att vi slutar innan sex för jag har ju berättat att jag har vestibulit å jag tror det är därför han alltid slutar.? Lite flummigt men hoppas ni förstår. Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.07.2019
Hej.
Och grattis till att du har hittat någon som du är intresseras av att ha sex med. Jag tycker att det låter jättebra att ni tar det långsamt och sakta går fram.
Jag antar att du har fått diagnosen vestibulit av en gynekolog? Orsaken till vestibulit är ännu inte helt kartlagd, trots att man vet att många olika saker kan inverka, t.ex. p-piller, upprepade svampinfektioner eller att ha sex då man inte är tillräckligt våt. Därför är det verkligen jätteviktigt att ni använder glidmedel då ni närmar er ditt underliv, eftersom det är en helt naturlig reaktion av ditt underliv att "streta emot".
Med vestibulit måste man tänka ganska långsiktigt och det finns inga snabba lösningar. Till stor del handlar det om att man på nytt försöker vänja kroppen vid att beröring inte är farlig och inte behöver göra ont. Du skriver om att du blir torr då han närmar sig underlivet, men ingenting om hur uttalad smärtan är då han rör vid dig, eller då du rör vid dig själv. Beroende på hur stort problemet är så tycker jag inte att du skall tveka att ta upp saken med din gynekolog som vid behov kan skriva ut t.ex. bedövande salvor som kan vara till hjälp.
Det känns tryggt att du har kunnat berätta för din pojkvän om din vestibulit, och att han verkar ta hänsyn till det. Så det jag nu föreslår är att ni handlar glidmedel, så att det alltid finns till hands i rikliga mängder. Sen fortsätter ni att ta det långsamt framåt med sex, i den takt som du klarar av det. Du behöver inte känna skuld p.g.a. att du inte "klarar av" sex ännu, låt det ta tid. Ni hinner lära er så mycket om varandras kroppar under tiden ni tar er framåt. Du är INTE värdelös som flickvän, och om ni låter det ta tid så kommer ni att ha sex, men för att det skall bli så lyckat som möjligt är det bättre att skynda långsamt.
Många kramar
Tessi